Mina matnojor

Min ämnesomsättning sjönk i och med operationen. Gav mig på att äta som vanligt idag. Det blev så mycket att jag mådde illa. Får se hur det blir imorgon. Kan vara så att lördagsfirandet blir inställt på grund av sjukdom. Har gått kräksjuka i min familj. Kan i och för sig bestämma mig för att det är oki om de upptäcker att jag inte kan äta så mycket som jag gjort. Var länge sedan nu jag började skippa lunch på lördagar, på tiden det fortfarande var söndagar. Kanske måste dra ned på frukosten också, och ätandet på fredagar om jag ska kunna skrapa fat även i framtiden.

Förstår inte riktigt varför jag nojar över oskrapade fat, de brukar laga så att det ska räcka, med mariginal; en noja jag alltid haft. Lite därför jag åt för mycket idag. Lagade som jag gjorde före operationen och det var så mycket det blev, och det måste ätas upp. Hade kunnat spara en portion till frukost imorgon, så gjorde jag tidigare i veckan. Kanske ska försöka träna bort denna noja. Den om att skrapa tallriken lär jag däremot behålla, skulle kännas väldigt konstigt att släppa den.

Vet att matnojor inte är sådär jättenyttiga. Den om att skrapa tallrikar kommer jag ändå försvara. Tycker inte om idén att slänga mat. Och är maten kvar i grytorna går den vanligen bra att spara, även om min fatskraparnoja har försvårat det.

Det där med att minska på frukosten borde jag nog göra varje dag. Äter fortfarande de dubbelportioner jag vande mig vid i tonåren, det blir mycket frukost, så mycket att det inte alltid blir så mycket annat senare på dagen. Lite praktiskt att ha ätit så att jag i princip klarar mig hela dagen redan vid frukost. Då behöver jag inte tänka på mat varje dag. Men lite mysko matvana är det ocskå.

Kommentera

