Det där om värdighet

Har insett en sak, idag, efter en artickel i the Economist som tog upp saken. Min världsbild fick sig en törn. Har fått en annan förståelse för hur mina senaste dagars förvirrade raljerande uppstått. Att det fanns människor som såg arbetandet i sig som meningsfullt visste jag; förstod kanske också att det fanns de som idealiserade detta förhållande till arbete, men att det skulle vara det etablerade synsättet i samhället i stort gar gått förbi mig. Artickeln handlade om att ifrågasätta detta ideal, synen på arbetandet i sig som en källa till värdighet. Förstår idén om inkomst som en källa till värdighet, eller känslan av att göra nytta som en källa till värdighet. Förvrävsarbete, i sig, som en källa till värdighet; tanken skrämmer mig, förstår inte.

Det kanske var så alltså, att arbetshetsandet inte var någon form av trakasserier; att det var välmenat i meningen att de ville att jag skulle skaffa jobb för att arbetandet i sig skulle ge någon form av värdighet. Fick lite upplevelsen att de ville sätta press på mig för att bryta ned mina försvar, så att jag kunde känna att jag kunde bygga upp något igen efteråt, som en märklig övning av självförtroendet. Men de kan alltså ha tyckt att jag skulle bygga en värdighet genom arbetande, att de inte tyckte att det var värdigt att leva på aktivitetsersättning. Sedan fick jag ett utbrott, kände mig trakasserad, kastade ut dem.

Självfallet har jag förstått att jag kommer få leva med färgsprakande kulturkrockar hela livet. Är på sätt och vis en själv. Det går inte riktigt att förutse för andra när jag kommer tänka som en stockholmsk medelklassfeminist och när jag kommer tänka som en småkonservativ japansk prinsessa. Blandar vilt. Och skulle gissa på att jag är en aning excentrisk, eller i vart fall mycket personlig, utöver detta.

Kommentera

