Benont och sjukhusmat

Nu är jag rörlig, har fått utsättningssymptom från ryggmärgsbedövningen, om jag är still för länge får jag hemskt ont i vänster ben, en intensiv brännande smärta, den värsta jag upplevt. Vi försöker med morfin mot den men den har inte tagit. Så nu rör jag mig och håller igång. Utöver detta har allt gått bra. Fått fast mat till middag, sej och potatis, och jag måste säga att jag tycker sjukhuskocken Sodexo är briljant. Maten såg ut som kunde varit från för trettio år sedan, uppskattas säkert av äldre patienter. Grönsakerna bestod av mycket ärtor, och lite mindre bönor och morötter; såg ut som de kunnat vara konserverade. Bönor, ärtor och sej är bland de billigaste proteinkällor som finns att tillgå. Inga intensiva smaker men rikligt med dill. Klart konservativ matlagning med billiga råvaror. Näringssammansättningen stämde väl med Livsmedelsverkets märkliga idéer, så onödigt mycket kolhydrater och begränsat med fett. Det är inte en slump att jag ville ha jordnötter nu när jag får äta fast mat, till lunch hade de helt missat att beställa mat jag kunde äta.

Lämna en kommentar