En massa planer

Har nu slutat blogga vad jag äter, har redan gjort mina slutsatser och de verkar hålla. Nu håller jag på att färdigställa systemuppdateringen. Har lite problem med ruby jag skjutit upp i ett par veckor, planerar byta till systemd men det blir aldrig av, uppstartstiderna drog iväg för ett halvår sedan eller så när openrc droppade stöd för paralleliserad uppstart, analysprogramet för uppstarten fungerar inte utan java installerat. Java kaserade jag för över ett år sedan.

Kanske borde skicka buggrapport gällande dev-ruby/paint, det är den som orsakar problem för mig. Men orka.

På lördag åker jag in för operation, planerar blogga från sjukhuset, blir där cirka tio dagar. Blir nog en post om dagen eller så. Kommer nog inte skriva detaljerat, utan det blir som det brukar vara här på bloggen.

Börjar lägga lite energi på att tänka på framtiden, det blir lättare när jag har operationen inplanerad. Tänker som jag sagt förut försöka komma in på en japanskakurs, av något slag, får se hur det går. Om jag kan komma överrens med Försäkringskassan och kanske till och med CSN kanske jag kan börja studera igen; tror inte de är helt pigga på det. Kan nog försöka hoppa på datalogiprogrammet* igen, de hade när jag försökte sist en variant där man kombinerade med språksudier; gick bland annat välja japanska. De har utbytesstudentprogram men det är knappast värt att tänka på förrän tredje året eller så. Kan eventuellt behöva ta kontakt med habiliteringen eller liknande för att kunna arbeta med min torgskräck innan jag kan studera.

Ska jag ge mig på det där kommer det bli jobbigt med att förhandla med myndigheter, särskilt om jag tänker försöka studera** halvtid med aktivitetsersättning andra halvan, då kommer jag vara utan inkomst under handläggningstiden om fyra månader.

* Om man ska ha nytta av en utbildning, praktiskt, bör den vara antingen IT eller ekonomi; tänker man tjäna pengar bör man studera bådeoch. Men jag tänker inte åka till Kista och DSV och verkligen inte under några omständigheter till Kräftriket, får se om de fortfarande har datautbildningar på andra kampus. Kräftriket är SU:s kampus för företagsekonomi, dessvärre finns ingen spårbunden kollektivtrafik dit, så att studera där är inte ett alternativ. Försökte studera ekonomi och IT vid SU förut och det gick inte som en direkt konsekvens av deras minst sagt ocentrala kampus. Och när jag gav mig på en kurs i makroekonomi råkade jag ut för en oventilerad hemskhet kallad Södra Huset. 70-talets byggnormer och Stockholms stadsplanering är sådant jag kan kritisera i evighet.

** När jag skrev det där blev det ”tänker studerar”, tänkte inte så, men skrev och såg det när jag läste igenom igen. Det är ett hemskt fult fel och jag vet inte riktigt hur jag lyckades, men det var inte första gången. Vill föreställa mig att jag upptäcker när jag blandar ihop a och e i varje fall, misstänker att jag inte gör det.

Kommentera

