Mina motivationsproblem

Försöker motivera mig att börja titta på anime igen, men det känns som tröskeln blivit väldigt hög. Har tittat väldigt lite de senaste tre åren, inte alls senaste ett och halft, och det sista jag tittade på var ett par avsnitt av My Little Pony. Har generellt svårt att motivera mig med att komma igång med saker, och när jag väl gjort det tröttnar jag snabbt. Vet inte riktigt hur jag ska komma igång med något alls.

Det är inte så att mitt liv inte förändrats, det finns inte ett spår av stagnans. Arbetar aktivt med att förändras som person och det fungerar. Men att faktiskt göra något, och det känns omedelbart som aldeles för mycket. Det känns som när jag försökte studera, när jag helt plötsligt bara stod där, känns som jag tappat andan. Energin går och gömmer sig så snart jag försöker motivera mig att göra något.

Vad jag får försöka göra nu är att skapa förmågan att motivera mig till att dra igång saker. Tror det kan krävas en hel del träning men med lite arbete kanske det kan gå. Får fortsätta med min inställning att aldrig göra en stor sak av det jag försöker med, intala mig att det inte är så viktigt, då känns tröskeln mindre överkomlig. När jag väl är igång med något bör jag kunna upprätthålla det.

Samtidigt är jag rätt att jag ska förlora mina funktionshinder, utan dem har jag ingen inkomst. Om jag lyckas med att motivera mig till saker riskerar jag att bli för normalfungerande, och riskerar därmed att utsättas för arbetshets. Och utsätts jag för arbetshets så kommer jag tillbaka till ruta ett, allt detta arbete jag lägger ned idag blir bortslösat, jag kommer bli lika sjuklig som jag var när jag var som sämst, kommer aldrig klara en sådan stress. Det blir svårt att motivera för Försäkringskassan att jag är tämligen symptomfri just därför att jag inte utsätts för den stressen.

Kommentera

