Tänker en massa inför operationen

Har haft totalt 1337 sidvisningar på denna blogg. Tycker det är lite kul. Men inte mer än så. Börjar bli trött, normal läggdags för mig inträffar om en kvart.

Funderar en del kring operationen, om jag behöver skaffa nya böcker till den, kommer ta med några stycken från bokhyllan jag inte läst. Gissar på att jag kommer ägna den mesta tiden där åt att läsa Twitter som jag gör annars. Det kanske är acceptabelt att föra oväsen, annars får jag se till att ha något för ljud också. Hoppas på eget rum; det fanns både enpersons- och tvåpersonsrum där jag opererades 2012, men då skulle jag inte stanna en vecka.

Får se om de kan acceptera min dygnsrytm, brukar sova midnatt till elva ungefär. Tror jag kan få svårt att hantera en större omställning av den saken. Det innebär också att jag inte kommer vara helt vaken på inskrivningen tio i nio torsdag nästa vecka. Inte helt vaken innebär bland annat att jag inte kommer ha förmåga att fatta genomtänkta beslut, kan vara förvirrad, och ha svårt att säga ifrån om de kommer med dumma idéer. Får försöka komma ihåg att informera dem om att jag är autist och hoppas på att jag får fördelar, och överseende, genom det. Litar inte riktigt på att da kan hantera saken på ett konstruktivt sätt, detta trots att jag knappast är den första patienten med sådan diagnos.

Får se hur de klarar att lösa saken med maten, är glutenintolerant och har valt bort däggdjurskött. Förra gången jag opererades sade jag till tre gånger om mina matvanor vilket innebar att de hade tre portioner anpassad mat. Det kändes väldigt illa organiserat. Ska försöka säga till, tydligt, under besöket, men vi får se hur väl de lyckas. Ska bara äta flytande föda där, och flytande föda är glutenfri i och med att gluten inte är flytande. Gissar på att denna flytande föda i princip är glukoslösning.

Om jag förstått saken rätt så ska jag dyka upp på sjukhuset lördagen den 25:e, på eftermiddagen, operationen är den 27:e och jag kommer antagligen hem den tredje. Planen är att jag ska vara sängliggande fem dagar men ska tydligen stanna uppsikt ett par dagar till. Räknar med att operationssåret läker som andra sår, tjugo minuter innan det slutar blöda, så pass läkt att det inte kan rivas upp på fem dagar. Läkarna lär märka att jag har magrutor och är i övrigt relativt vältränad, gissar på att det kan ha viss attitydpåverkan. Är van vid akademiskt språk, inklusive läkarspråk, är van patient; har goda chanser att skapa en positiv attityd. Kopierar med enkelhet läkarens sociolekt och dialekt, oavsett vilken den är. Räknar med att kunna få som jag vill.

Kan nog vara en lite speciell patient på många sätt. Glutenintolerant autist är en sak. Men min immunitet mot morfin påverkar nog nästan mer rent praktiskt. Kanske också får varna för att jag får ofrivilliga rörelser och hallucinationer när jag håller på att vakna eller somna. Det är ganska viktigt att jag ligger still, och det är bra om de vet att jag är så normalt, så att de inte tror det är en biverkning av en medicin. Har en massa konstiga psykiska tillstånd jag valt att inte utreda, delvis för att jag i och med aspergerdiagnosen får det stöd jag behöver, men också för att det känns onödigt att belasta psykvården; det skulle också ta en massa tid och kraft från mig att bråka med dem, de utreder inte gärna icke-akuta tillstånd just på grund av att psykvården redan är överbelastad.

Kommentera

