Inflytande; institutioner och historier

När jag var i tonåren någon gång lyckades mitt hov stolt tala om för mig hur effektivt man kan påverka folks sexliv genom att påverka porrindustrin. Tror på många sätt att detta har varit ett skäl till att jag alltid varit skeptisk mot porr. Inte därför att jag tror att porr med nödvändighet är ondsint, men för att en hemskt sadistisk och misogyn organisation så tydligt gått ut med att de vill påverka folks sexliv genom porr. Och det efter att ha ruinerat mina möjligheter att på ett konstruktivt sätt utveckla ett eget sexliv. Idag kan jag på ett helt annat sätt stå upp för vad som är rätt, inte för att det kommer göra porrindustrin bättre, åtminstone inte på kort sikt, men jag slipper kanske att de aktivt gör den värre.

Tror lite att de överdrivit sitt inflytande, världen styrs i första hand av institutioner. Mitt hov som institution är nog inflytelserik, men det är bara en förhandlingspart i situationer, kan välja väg när två trender redan är på väg, snabba på eller sakta ned, manipulera detaljer. Samhällsutvecklingen är samhällsutvecklingen, och den påverkas nog mer av att hovet finns, än vad de gör. Skapar kariärbanor för de som redan vet vad de vill och vad de tror på, en världsbild som de utvecklat i ett samhälle. Och om jag, eller hovet, vill påverka samhället i stort, är nog det viktiga att först påverka den egna institutionen; och det genom attityd- och världsbildsfrågor. Ändra vad hovet är snarare än vad de gör.

Det är av dessa skäl, jag inte tror de kommer styra upp porrindustrin. Skulle vara stort om de var kapabla till det, skulle vara stort om de som en gång lät sig anställas av hovet idag övergett denna misogyna attityd, deras destruktiva syn på sex. Men en världsbild vänds inte ut-och-in för att en stirrar surigt på den. Hatet måste botas med tålamod, tolerans, envishet, och att våga vara, alltid vara, ett gott föredömme och tydlig med vad som är rätt; och kanske viktigare, att säga ifrån när människor är respektlösa. Att säga ifrån kan vara att göra ett drama av det, ta sig själv som exempel på hur dramatiskt felsteget är, vad jag valt att göra; men ett gott råd eller ett försiktigt påpekande kan vara nog så starkt.

Vad vi väljer att göra beror på vilka historier vi vet, våra förväntningar på hur saker ska gå till sparar vi som små historier. Att våga skriva sin egen historia är stort, men det verkligt stora är att finna de historier som är rätt. Det är därför porr kunde påverka hur människor har sex. Och därför vill jag, att hovet observerar sina egna historier; vilka är viktiga, vilka förväntningar skapar dem, vilka föreställningar reproducerar dem, och är de rätt? Skapar de fanatiska människor, jordnära människor, människor med ett moraliskt patos, människor som tror att respektlöshet är styrka? Vilka av dessa vägar är konstruktiva?

Ska återgå till att skriva min historia. Riva upp hovets invanda föreställningar, skapa en konstruktiv väg. En väg där behovet av respekt och medkännande alltid kommer vara uppenbart. Ska försöka bli lite mer av en institution själv, en sådan där människa som saker bara fungerar runt. En katalysator för konstruktiva attityder.

Kommentera

