Gurka #173×2

Gurka!

Känner att det är värt att informera om att jag inte är idealist. Mina åsikter tenderar att vara pragmatiska och egocentriska. Första frågeställninger är alltid: hur kan jag göra världen till en bättre plats för mig. Inte därför att jag anser mig vara magiskt viktigare än andra utan för att jag i någon mening är mitt ansvar, och kanske mitt viktigaste ansvar. Och därifrån har jag liknande principer om vad som är bra som sjukvården ofta jobbar efter; livslängd och livskvalitet.

Gurka!

Först efter mitt prioriterande av mig själv prioriterar jag de som är viktiga för mig, de som borde vara viktiga för mig*, och alla andra, i fallande ordning. Detta kanske (med lite fantasi) kan låta som ett ideal, om än bara ett för mig själv, men jag betraktar det hellre som en förutsättning för att en pragmatisk hållning ska vara möjlig.

Gurka!

Denna hållning gör också att om någon vill analysera vad jag skriver på min blogg eller vad jag säger i olika samanhang, så är det i regel mer produktivt att fråga varför jag uttrycker det än att fråga vad för ideal tyckandet bygger på. Om det lyser igenom ideal i vad jag skriver eller säger är det antagligen ett utfall överanalyserande, det finns mycket sällan ideal bakom. Det här innebär också att jag sällan har åsikter om saker som inte rör mig på ett påtagligt sätt. På så vis så slipper jag också ha uttalade åsikter om saker jag inte vet något om; vad jag inte påverkas av behöver jag inga åsikter om.

Gurka!

Slipper framstå som liberal, slipper mansplaina, och liknande. Det är alltså inte liberalism** i sig som är irriterande, utan behovet vissa har av att ideologisera och ha åsikter om allt, något som framstår som ett vanligt symptom av liberalism.

Gurka!!

* Något förenklat de som jag är viktig för.

** Liberalismen förutsätter en viss grad av individualism däremot, frågan är då om världen är så enkel att vi kan reduceras till individer.

Kommentera

