Det där med ögonkontakt

Mina grannar har haft ”fest”, rökt i trapphuset, så det stinker här. De verkar faktiskt inte ha rökt på balkongen. Det är väl den trevliga konspirationen som å mina vägnar övertygat dem om att det är en dålig idé. Denna variant är inte bättre.

Annars så verkar den här dagen gå bra, blivit en hel del bloggande och nu blir det lite till. Lördagsfirandet imorgon är inställt så får väl intensivt ägna mig att göra ingenting igen.

En sak jag bara sådär känner för att diskutera är det där med ögonkontakt igen. Twitters nya funktion att vis bilder från tweets utan att man expanderar dem gör att jag springer in i en massa bilder på folk som tittar in i kameran, dessutom på en yta där det normalt är text. Detta är extremt jobbigt för mig. Några har observerat att jag tränat på att ta ögonkontakt med folk, det är inte riktigt sant, vad jag tränat och ibland fortfarande tränar på är släppa fokus i ögonen och rikta de folks ansikten. I dessa lägen ser ansiktet ut som en blob för min del men för filuren jag tränar mot ser det ut som ögonkontakt. Har fortfarande extremt svårt för ögonkontakt och det är inget jag utsätter mig frivilligt för, och ingenting jag vill lära mig, någonsin.

Precis som denna funktion på Twitter är skitjobbig så blir det ganska ofta att jobbigt för mig i stan och kollektivtrafiken för att en del personer, främst män 40+ ser till att söka ögonkontakt så mycket som möjligt. Vill att de lägger av men det lär väl inte hända. Av någon anledning lägger jag märke till det numera, det gjorde jag aldrig förr. Tror inte för att det är som en följd av könskorrigeringen, men risken finns förstås och i så fall så är mitt förakt mot dessa filurer outsinligt. Det är det kanske ändå, men då mest för att de som utgjort problem har lyckats få mig att känna mig extremt obekväm.

Känner att det var ytterliggare ett ämne jag absolut ville ta upp, kommer inte ihåg vad, men det får väl bli ett annat inlägg.

Kommentera

