Rosésallat

Igår fick jag matlverans från Årstiderna. Med kom ett huvud rosésallat. Har aldrig riktigt förstått hur någon någonsin lyckats betrakta sallat som en ätlig växt, den borde falla under samma kategori som björklöv eller maskrosor. Hande jag haft ett marsvin hade det fått äta rosésallaten. De yttersta bladen har redan börjat bli lite mjuka, efter en dag, sallat brukar hålla två till tre. Den går inte att tillaga, inte att frysa, inte att lägga in, och den är tillräckligt besk för att det ska vara insats att ge sig på att äta av den. Vad är poängen?

Gissar på att sallaten har en fransk aura eller något så alla som tycker sig kunna något om man dyrkar den av det skälet. I mitt huvud är den franska mattraditionen den där exotiska mattraditionen där folk äter konstiga saker, och då pratar jag inte grodor, det är oki. Rosésallat däremot, eller äggplanta; hemska saker. Notera också att de omnämnda grönsakerna näringsmässigt består av mest fiber och vatten, så i och med att de inte smakar förstår jag inte riktigt varför man bör äta dem. Det finns faktiskt goda grönsaker.

Kronärtskocka köpte jag och åt nyligen och den var det inget större fel på, tills jag konstaterade att stammen, kokt, smakade som de delar det var tänkt att man skulle äta. Fick en funderare på varför man skulle äta en taggig tistelknopp när man kunde äta stammen på plantan. Men den får godkänt i varje fall. En morot av fem möjliga. Moroten själv får två och i och med att varje morot får två morötter blir det en dubbelrekursiv evighetsloop. Har ett berg morötter här hemma.

Kommentera

