Kanske börjar bli dags för lite studier

Idag har jag varit hemmifrån i fyra timmar. Mer än jag brukar men inte lika mycket som till exempel igår. Klarade av att sitta i kö i över en timme på försäkringskassans kontor. Bostadstillägget håller de på att handlägga så jag ska se när beslut kommer. Har skaffat intyg om att jag lever på aktivitetsersättning så jag får åka på reducerat pris med SL. Var inne främst för att hämta ut min nya legitimation från polisen men besökte försäkringskassan när jag ändå var i närheten.

På vägen hem såg jag reklam på tåget för Folkuniversitet i Stockholm, drivs tydligen av Stockholms Universitet, fristående kurser. I och med att man måste betala för Folkuniversitets kurser utgår jag från att jag kan få försäkringskassan att godkänna en kurs som en aktivitet vilket gör att jag plötsligt kan välja bland ett stort utbud av kurser. Om det räknas som en aktivitet kan jag antagligen få hjälp av försäkringskassan med finansieringen. Folkhögskolor, som jag med säkerhet vet att jag får gå på, lär sällan ut annat än författarkurser och praktiskt hantverk, så dessa är inte intressanta på samma sätt.

På Folkuniversitetet finns det kurser i japanska så det är intressant, tänker inte söka förrän bostadstillägget ligger på kontot och jag har klargjort situationen med min handläggare på försäkringskassan. Brukar få rekommendationer om att jag borde söka till någon kurs och förslagen brukar vara språk och matlagning. Idén med att söka matlagningskurs är jag dock tveksam till. Vill inte lära mig laga tråkig mat och hur får man tag på en kurs som är glutenfri, vegetarisk, och inte innehåller rätter med namn som tagna från en skolmatsedel? Mina minnen från hemkunskapen i grundskolan gör mig ytterliggare skeptisk.

Men jag lär antagligen söka något. Det tar någon månad till så det blir antingen en kurs som börjar på senhösten eller en nästa år. Får se hur det går, antagligen i rätt riktning. Och mina främsta skäl till att vilja studera är att ha det som social aktivtet och för att övertyga försäkringskassan att jag faktiskt har någon vag plan för hur saker ska utvecklas. Försäkringskassan kräver det. Japanska hade jag studerat ändå, om än i mindre organiserad form.

Kommentera

