Ett par misslyckade projekt

Tänker ta upp ett par projekt som varit dömda att misslyckas som den trevliga konspirationen gett sig på. Vet inte om det mest är för att påvisa de missförstånd jag skrev förra gången eller mest för att skryta om alla minnen jag fått tillbaka. Men lite av vardera.

Det ena minnet, tror det var från jag var arton. Nämnde för mina föräldrar att jag aldrig skulle våga gå på krogen. Har torgskräck och är rädd för berusade människor så  inget märkligt med det egentligen. Snarare ganska självklart under förutsättning att man känner till dessa besvär.

Varken mina föräldrar eller den vidare konspirationen kände till dessa besvär och skickade ut extra bevakning av Stockholms krogliv för att jag skulle kunna känna mig trygg. Helt meningslöst förstås i och med att jag inte var rädd för att utsättas för brott. Hade de infört alkoholförbud så hade det fungerat, då hade dessutom tätheten av människor minskat såpass att torgskräcken inte skulle bli något problem.

Men det var inte bara skälet till varför jag var rädd de missförstod. Jag var inte det minsta intresserad av att gå på korgen. Däremot ville jag försöka påpeka att jag har torgskräck och är rädd för berusade människor. Tyckte det kändes som en rimligare rädsla än att vara rädd för att bli kidnappad. Men det kanske bara är jag som har det perspektivet.

Varför det andra projektet, deras etablering i Korea, var dömt att misslyckas är en lite mer komplex fråga men precis som med det tidigare projektet jag skrev om så har jag fått en känsla av att försökte fiska initiativ av mig. De ville se att jag drev igenom något och efter att jag visat en del intresse för Korea på en familjefest drog de igång projektet.

Deras feltolkning av min personlighet gjorde att de trodde att jag var mindre intresserad av småpratande än jag faktiskt är, detta bidrog antagligen att de tyckte att fiskande efter initiativ verkade rimligt. Hade jag haft den personligheten de trodde hade jag gärna diskuterat efter att jag tänkt igenom istället för tvärtom. Diskuterar gärna först för att skaffa mig en uppfattning så att jag kan tänka igenom sedan. Att tycka att en diskussion verkade som ett initiativ kanske passar i den uppfattningen. Spekulerar lite.

Den diskussionen jag hade om Korea drog iväg lite och jag hade svårt att leda av den, vilket antagligen gjorde saker värre. Mitt i lyckades mamma också lägga en kommentar om att det ju faktiskt finns en del japaner i Korea så det kanske skulle funka, något som förstås satte min hjärna ur spel en vända. Hade själv vid tillfället ingen aning om mitt japanska ursprung, det minnet var på semester.

Mitt intresse för Korea var däremot riktigt, hade även då en viss relation till Japan, men Korea kändes intressant i det att färre var intresserade. Länderna har många populärkulturella drag gemensamt och Japan kändes lite uttjatat, så många som redan var intresserade och insatta. Vill gärna välja ett mindre populärt alternativ om alternativet i övrigt är rimligt likvärdigt. Utan minnet om mitt japanska ursprung så såg skillnaderna inte lika dramatiska ut.

Varför inte projektet kom längre än det gjorde berodde på en viss stressrelaterad sjukdom som gjorde mig socialt tillbakadragen. Att i det läget söka mig till helt nya människor, och dessutom från en kultur jag visste lite om, var allt annat än trivialt. Visst stöd kunde jag kanske fått men utan att de förstod vidden av problemet var det knappast möjligt. Och hade jag inte haft sagda problem så hade jag haft minnet tillgängligt och den tankeprocess som fick mig intresserad av Korea hade inte hållt.

Men dessa projekt får mig att fundera på hur många projekt de dragit igång, och misslyckats med. Hur mycket pengar, hur mycket mänskliga resurser, har de lagt på det? Dessa tankar skrämmer mig. Vet att de tycker att jag är viktig och är okej med det, men det är oerhört frustrerande att se allt detta engagemang gå till spillo på redan från början dömda projekt.

Kommentera

