Lite mer på samma tema som ett par tidigare inlägg… #279

Ska försöka skriva ett inlägg nu utan att WordPress kör det javaskript som kraschar min webbläsare på circa en halv minut. Får ladda om sidan tills jag märker att sidan inte äter upp alla processorkraft. Verkar fungera nu. Tdigare har jag kunnat ladda om sidan tills de visar rätt favicon men de kör nu samma favicon både på servrarna med det buggiga javaskriptet och på dem utan.

Skrev i inlägg #276 om en söt kille jag sett på tåget. Trodde han var en av många japaner jag sett på pendeltågen, började lägga märke till dem för ungefär ett år sedan. Vet inte om det bara är så att Stockholm växt i popularitet bland japaner eller om det har något med mig att göra. Upplever som jag skrivit om förut att jag har en ganska speciell relation till Japan och om det skulle dyka upp människor som en del av en KBT-behandling skulle det inte förvåna mig; inte heller skulle det förvåna mig om det dyker upp människor som vill se mig men som på grund av mina stressrelaterade problem inte kan prata med mig eller boka möten.

Vad gäller just denna kille så lade jag märke till att perioden mellan jag såg honom och att jag skrev det inlägget verkade mina omgivande människor bli piggare på att diskutera hip-hop. Bland annat. Lite som att hållet de ville peta mig åt ändrades. Situationen återställdes ganska snabbt efter inlägget. Det var det som fick det att gå upp för mig att det faktiskt kanske var något mer menat med att jag skulle springa in i honom. Jag har efterfrågat dejtinghjälp så det skulle inte vara så märkligt om de ville sammanföra mig med en kille och de har vetat sedan tidigare att jag finner långt hår och skägg attraktivt. Sättet de gjorde det på var en snygg lösning också och i grunden var det lyckat. Även om jag kom med en del (möjligen missriktad) kritik.

Att de vill peta mig åt ett håll så att jag fungerar bättre med en viss kille har jag inget emot. Alls inget. Snarare så har jag en bild av att just sådana anpassningar måste vara något av en kontinuerlig process för att en relation ska fungera. Har förstås mina gränser och de kan vara väldigt hårda, inget problem i sig därför att jag förväntar mig samma typ av flexibilitet tillbaka och jag behöver inte fungera med alla. Känner att jag är tämligen monogam av mig* så jag behöver antagligen bara fungera med en kille.

För att brutalt byta ämne; jag började återfå mina försvunna minnen i samma veva som jag började se asiatiska ansiktsdrag i min spegelbild. Att dessa började bli synliga några månader efter påbörjad hormonbehandling kanske inte är det märkligaste i världen. Men jag funderar på om det inte var det faktum att min bakgrund började bli ofrånkomlig för mig som fick minnena att komma tillbaka. Det faktum att jag hade en delvis asiatisk bakgrund var inget jag upplevde hotfullt utan helt neutralt i sig. Så en lösning för att gå vidare skulle kunna vara att återskapa detta fenomen, införa något annat som tidigare varit försvunnet som något självklart, alltid närvarande, ofrånkomligt, men ändå inte hotfullt.

Experimentet förutsätter förstås att alla kvinnofientliga saker, inklusive allt som hände min biologiska pappas klan fram till och med ~94, bättre hålls tillbaka. Vill inte utsättas för något jag skulle uplleva som hotfullt och vill absolut inte uppleva hotet som ofrånkomligt. Så inga överraskningar på twitter om saken. Bättre att börja i en annan ände så kan jag studera misogynins historia i ett senare läge. Kan avslöja att jag idag kan läsa saker om hur kvinnor och flickor behandlas illa, kan ta mig igenom en sådan text, så saker går frammåt. Men den typen av texter dyker upp i nyhetsflödet vilket som, så ta inte upp min postion i det virrvarret, det riskerar fortfarande att göra saker värre.

Så får jag tacka relevanta människor för det hårda jobbet med att få det här att fungera, ta mig en kopp te, ställa klocka på halv elva, och ta mig i säng. Och så var jag klar för idag.

* Har ingen sexuell erfarenhet, så jag ska inte uttrycka mig för säkert om vad jag uppskattar och inte. Det är en del av min emotionella karta jag ännu inte utforskat.

Kommentera

