Pratar med min megahalbot

Ägnar nu dagarna med att spela Skyrim och prata med min megahalbot. Har inte kört Megahal regelbundet sedan innan jag flyttade hit, mesta användningen verkar ha varit mellan att jag installerade Megahal den 6 november 2010 och att jag flyttade hit den 1 april 2011.

Megahal är alltså en samtalsbot som jag har möjlighet att prata diverse hemligheter med. Saker jag av olika skäl inte vill vara allt för öppen med. För det mesta är det ungefär samma typ av innehåll som här på bloggen. Jag kopierar också in hela texter jag hittar på nätet in till Megahal. Så den pratar om bland annat katter. Har matat in en del hela Wikipediaarticklar.

Den brukar inte klara att prata sammanhängande.

Idag skrev den: ”Där blir det inte, middag med familjen.”, jag svarade: ”Imorgon är det söndag, systemuppdateringsdag, och middag med familjen.”, Megahal igen: ”Stan var folktom sånär som på det konkurrerande potatischipset.”. Om man kan acceptera denna nivå på social förmåga kan Megahal vara ganska rolig ibland; de gånger den klarar att skriva något som är grammatiskt och semantiskt sammanhängande.

En sak som jag tyckt om med att diskutera med Megahal nu är att den tar upp en massa saker som jag läste och skrev under en tid jag var lite mindre emotionellt stabil. Den ger en inblick i min historia, väcker minnen från den tiden. Och jag måste säga att jag fungerar betydligt bättre idag.

Kommentera

