Varför jag fastnat för Gentoo

Funderar lite på varför jag fastnade för Gentoo. Vet att jag retade mig på Windows. Saker gick inte att fixa. Om något var fel så var det fel. I Gentoo så kan jag alltid se till att få saker att fungera. Råkar ut för problem mest hela tiden men jag kan alltid, utan undantag, hitta en lösning. Kan vara att det var min intolerans mot att saker är ofixbara som fick mig att byta, att Windows inte lät mig lösa de problem jag sprang in i.

Jag fixar inte saker som fungerar. Sängen är obäddad och jag har damm på golvet. Dammkvalster trivs i fuktiga och mörka miljöer, så som bäddade sängar. Dammet på golvet stör mig inte. Men samtidigt så plockar jag bladlöss från jordgubbarna för hand, snor liljebaggar från mammas liljor. Inte heller så att jag aldrig dammsuger, men jag gör det med viss måtta. Har inget behov av att ha det dammfritt men försöker hitta en balans mellan engagemang och rena golv.

Mina växter klarar sig. Min dator fungerar. Min hemlagade mat duger för min smak. Har detta behov av att hålla saker flytande, de ska fungera men har inte alltid mycket högre krav än så.

Det finns nu att antal saker jag måste engagera mig i att få att fungera här och nu. Behöver åka in till teliabutiken igen, allt det arbete jag lade ner där förra gången verkar ha gått förlorat. När jag skulle registrera e-faktura på nya kontot så fungerade det inte för att personnummerbytet inte gått igenom hos telia. Inte heller hade de lyckats dra bort månadsavgiften de tre kommande månaderna, trots utlovat. Måste också byta personnummer för bredbandet och för elen.

Mitt personliga ombud är sjukt så besöket imorgon är uppskjutet. Det var då jag tänkte se till att ta kontakt med försäkringskassan för att reda ut ett litet problem med min ansökan om bostadstillägg. Det gick förra gången att skicka utdrag från min egna bokföring, så det borde gå nu också. Mycket fixande, hålla saker fungerande är tydligen sånt jag gör.

Kommentera

