Att vara jag, och transsexuell

Under den tiden jag har varit öppen med min transsexualism så har jag inte haft några problem med andras attityder gällande saken. Inte alls. Har ändå varit öppen med saken ganska länge. Blir alltid väl bemött. Det känns lite märklig, hade knappast trott att det skulle flyta på så bra. Visst, jag tar inte upp att jag är trans när det inte är relevant och jag tror att jag passerar tämligen oproblematiskt.

Kanske ska jag bara utgå från att allt fungerar som det ska och möjligen reagera när det inte gör det. Det kanske är så här för de flesta? Har bara fått en bild av att det sällan är så enkelt. Ingenting att sura över på flera år. Har sett påståenden om hur transpersoner blir av med sina jobb, hur de blir misshandlade, hatade etc. Men inte jag. Jag är immun mot detta kaos. Tacksam för det, frågan är varför det slår så olika bara.

Har jag haft magisk tur? Är den stockholmska medelklassen en särskilt oproblematiskt miljö för transpersoner? Har jag en massa filurer omkring mig som springer runt och sysslar med HBTQ-utvecklande arbete i förebyggande syfte? Tänker inte utesluta någon av förklaringarna, kanske är det en kombination av dem. Om det är den sista så måste jag tacka sagda filurer för en imponerande instats.

Antagligen samma filurer jag brukar ställa till problem för genom att vara opraktisk. Att vara opraktisk har blivit mitt viktigaste styrmedel gällande dessa, kanske lite därför deras arbete inte alltid går sådär jättebra. Samtidigt känner jag att jag inte har några andra former av inflytande och det är ändå mitt liv det gäller.

Känner fortfarande en viss oro över att de kan driva iväg åt en för mig omtumlande traditionalistisk riktning. Resultat har blivit att jag ställer till problem så fort jag får chansen. Så fort jag börjar oroa mig klurar jag ut ett nytt sätt att kasta grus i maskineriet för att sinka arbetstakten. Inte helt lyckat. Men vågar jag låta de hålla på om de inte först blir mer transparenta med sitt arbete? Är det ett risktagande jag är beredd att göra?

Vill lita på dem, vet att de gör mycket för mig. Är ganska säker på att de har en del engagerade feminister i sina led också. Så jag kanske, kanske, kan försöka släppa detta?

Kommentera

