Varför jag använder adblock

Har bestämt mig att skriva om varför jag använder adblock; diverse reklamfinasierade sajter tycker inte om detta bruk. Jag har dock mina väldigt specifika skäl och om dessa inte helt kan åtgärdas så kommer jag behålla adblock.

Först vill jag säga att jag inte använder några fördefinierade filterlistor utan skapar egna filter när problem uppstår, det är sällan. Stänger också av adblock på ställen som ber om det. Filtrerma jag tillverkar har inte primärt fokus på att blockera reklam, även om jag i viss utsträckning gör det också. Huvudfokus ligger på att blockera trackingsystem så som google-analytics och allt facebook. Vill normalt minimera antalet DNS-uppslag vid laddning av sidor för att förbättra prestandan, och vill heller inte bli spårad mer än nödvändigt.

Vissa sajter, skulle utgå från att facebook är sådan, google vet jag gör det, skapar skuggprofiler av icke-medlemmar. Om jag inte vill ingå i dessa företags spaningsprgram är det alltså att blockera som gäller. Jag har av ett skäl, valt bort facebook, google planerar jag tills vidare vara kvar på men ser anledning att planera för att skapa en bra utväg.

Reklamen på de flesta sidor fungerar inte i min webbläsare, likaså misslyckas det mesta av spårningssystem. Detta beror mer på att jag använder noscript, cookie monster och refcontrol än på att jag använder adblock. Om reklamen kräver turingkomplett åtkomst kommer jag att blockera den av rena säkerhetsskäl. Har inga skäl att lite på alla sajter på nätet, och än mindre alla reklamnätverk dessa nyttjar.

Bilder, reklam eller andra, är det troligt att jag väljer att filtrera om de är animerade eller innehåller filurer som tittar in i kameran (vanliga porträttbilder). Sajter som försöker gå runt mina filter eller försvåra för mig blockerar jag helt, jag kan läsa något annat.

Förstår att jag är ett extremfall, tycker dock inte det förändrar något i sak att de flesta webanvändare har ungefär lika mycket förmåga till säkerhetstänk som Microsoft. Om ingen annan tar hänsyn till säkerhetsaspekten får jag göra det själv.

Kommentera

