Min rädsla för kristenheten

Frågar mig själv om varför jag är rädd för kristna (och andra troende) igen. Det kanske har lite att göra med att jag vet vad tro kan driva människor till. Men jag har haft mycket kontakt med kristendomen, och vad jag i grund och botten är rädd för är transofobi. Inte så att jag har sprungit in i transofobi i kontakt med religiösa, faktiskt aldrig, men det var före könskorrigeringen också.

Har skäl att tro att transofobi ofta hänger ihop med okunskap. Man hatar inte transpersoner för vad vi faktiskt är, utan som en konsekvens av okunskap och fördomar. Beskriver mig som feminist, och trans, på twitter, och skälet till det är att hålla dessa okunniga människor på håll.

Vet att de som söker sig till organiserad religion ofta gör så för att de är utsatta och inte har någon annanstans att ta vägen. De regelbundna besökarna i kyrkans ungdomsverksamhet jag deltog hade i regel haft det ganska svårt. Men för vilka människor blir kyrkan denna sista utväg? Jag söker mig hellre till min familj, att kunna låta mig bli beroende av min familj är nog närmast en klassfråga.

Men även kunskap, utbildning, påverkas av klass. Förmågan och viljan att ta till sig information, och att ha goda förkunskaper, är klassfrågor. Så vad jag är rädd för, är nog okunskap, ovilja att ta till sig information, och människor som hellre frågar en gud om hur de ska tolka mig. Som hellre frågar sin religion om vad en transperson är än att fråga mig vem jag är.

Det är en form av rädsla för arbetarklassen. Blir rädd för de som inte vet bättre, de som inte vet bättre för att de aldrig fick chansen att lära sig.

Kommentera

