Skog, och ett stycke hat mot Telia

Tog några bilder på mig själv idag. Alltid en konst värd att träna på, vill ha nya bilder för twitter etc. ibland. Vill spara en liten hög av dem för att se hur transitionen går. Ingen annan tar dem åt mig, så det är bara att hitta ett bra sätt. Har ingen uppladdningskanal för dem för närvarande, brukar ladda upp bilder när jag besöker mina föräldrar så slipper jag slösa på den begränsade mängd datatrafik jag har till mobilen. Fyra bilder valde jag att spara tills vidare, kanske lägger upp dem på bloggen någon gång.

Var ute i skogen idag. Det har inte regnat tillräckligt för kantarellerna så det fanns inget jag ville ta med hem, men det är alltid roligt att titta på vad som finns där (utom skräpet som folk slänger efter sig). Skogen är mycket artrik och innehåller flertaler mycket stora barrträd. Tycker om den enorma lärk som antagligen är det största trädet på plats; finns ett par granar i snarlika dimensioner också (35-40 m höjd; 80+ cm stamdiameter, lärken är i särklass tjockast).

Annars växer i skogen en fascinerande blandning av vilda och förvildade växter. Två arter al, två arter björk, asp, sälg, rönn, massor med hassel etc. Finns en del intressanta förvildade filurer, som rödek, alpgullregn, alm, ask mfl. men det är enstaka träd. Artkombinationen är inte märklig, att det växer gråal strax söder om Stockholm är kanske lite udda, glasbjörkarna har långa frostsprickor. En del förvildade park- och trädgårdsväxter, och frön som dragits med tågen. Almarna lämnas åt almsjukan så att lönn och hägg tar över. Ekar finns det större utanför skogen, men i konkurrensen blir de sällan större än rönnarna.

Känner ibland att det är lite sorgligt att jag är så beroende av stan, det är här det finns bra transvård. Här jag kan slinka in på en tebutik. Mycket av det jag handlar skulle i och för sig kunna beställas över nätet med nackdelen att det måste hämtas ut på någon mysko butik. Det är alltid tobaksbutiker och matinriktade snabbköp som tar på sig dessa grejer, butiker jag vanligen undviker. De flesta jag träffar brukar annars visa på en mycket god transkompetens, antagligen för att det inte syns att jag är trans och jag pratar om det som något fullständigt självklart. Ger aldrig utrymme för transofoba attityder.

Det växer älggräs inte långt från där jag bor, mitt i ett gångstråk och inte så långt från trafikerad väg, så knappast användbart. Men denna växt ska man tydligen kunna koka saft på precis som man gör med fläderblom eller svartvinbärsblad, det blir samma recept för allihop; antagligen kan man göra det med vissa varieteter av vitt te också.

En annan diversitetstanke slår mig när jag kollar igenom vad jag skrivit. Orddiversitet. Verkar vara ganska mycket sådant i detta inlägg. Människor ska ha ett aktivt orförråd om cirka 5 000 ord, känner mig tveksam till att detta är mycket mer än ett snitt. Hur många olika ord använder jag inte i denna text? Dessa är förstås alla del av mitt aktiva ordförråd, men knappast mer än en bråkdel av hela.

Retat mig på en sak med Telia. Har ett abbonemang med visst surfutrymme. Hade en stark bild av att detta skulle kosta 100 kr i månaden, men de tar 130. Har för mig att lillebror hade samma problem men ordnade det. Funderat på att försöka ta upp ämnet med honom men glömmer saken hela tiden. Misstänker nästan att de har satt mig på någon skräpprenumeration eller liknande som de inte visar på fakturan. Frågade vad som hänt men de kommenterade bara att den kostar så mycket. Har väl gått för lång tid nu, och jag hade inga vittnen med när jag beställde, så det går nog inte att fixa. Däremot ser jag tillsvidare Telia som svinföretag, men det har jag gjort ganska länge.

Andra saker som Telia dummar sig med är att när de ska skicka tillbaka pengar så gör de det i form av en oanvändbar utbetalningslapp. Den kan man i och för sig använda på dessa tidigare nämnda mysko snabbköp och tobaksbutiker. Men som sagt, det är inte en miljö jag uppskattar eller anser mig ha användning av. Torgskräcken gör saken saken snäppet värre. Behöver jag vidare gå in på att man inte får köpa telefoner kontant utan de säljer det mesta enbart på avbetalning?

Det finns faktiskt andra saker med stan än tebutiken jag uppskattar; arkitekturen är ganska trevlig på vissa platser, särskilt den från omkring 1900 när det mesta av staden byggdes. Annars uppskattar jag fågellivet och fladdermössen som jag tittade en hel del på när jag bodde där. De saker jag uppskattar med stan är ungefär desamma som jag uppskattar med skogen, en varierad miljö som går i sin egen takt, har sina ljuspunkter och sina snår. Miljöerna är ganska snarlika, skulle gärna se om och hur de skulle kunna gå att kombinera för ännu mer koncentrerat utvecklande kaos.

Kommentera

