Bostadspolitik

Har fått för mig att skriva politiskt igen, vet inte varför, men det blev så. Sitter och retar mig på att jag inte har råd med att inte betala för en tjänst jag inte vill ha, och jag menar inte ens TV-licensen. Jag menar hyran.

Inte så att jag har något emot att ha någonstans att bo. Vill bara inte ha hantverkare utskickade för att piffa upp lägenheten. Hyresvärden gör nog så mest bara för att kunna ta ut högre hyra vilket som. Skulle klart föredra om jag själv tilläts avgöra vad som behövdes och varför.

Har i och med bostadsbubblepolitiken förstås inte råd med att inte betala för tjänsten att få lägenheten uppiffad. Har inte råd att inte få min uppfattning om vad som rimligt och viktigt överprövad av en hyresvärd som mest är intresserad av att höja något verklighetsfrånkopplat ”bruksvärde”.

Är medveten om att det skulle vara en politisk mardröm att ändra på detta fenomen. Däremot är det för sådana filurer som jag som vissa förändringar skulle hjälpa som mest. Att göra vissa förändringar i plan-och-bygglagen, förslagsvis att skrota koncepten ”detaljplan” och ”bygglov”, skulle dramatiskt kunna minska byggkostnaderna och därmed undanröja ett viktigt hinder. Samtidigt skulle nämnda förslag kraftigt gynna förtätning vilket skulle skapa rimligt prissatta bostäder i högexploaterade regioner.

Förenklingarna skulle också gynna mindre företag i byggbranschen och förstöra byggoligopolet. Något som i sin tur skulle pressa ned byggkostnaderna till normaleuropeisk nivå, ungefär hälften mot vad de är nu. Nästa steg blir att skrota rot, rut, och ränteavdraget något som skulle få bostadspriserna att sjunka dramatiskt.

Efter det är det att ersätta fastighetsskatten med en markskatt, för all mark utom jordbruksmark och artrik* flerskitsskog. Syftet med detta är att ytterliggare gynna förtätning, liksom undvika exploatering av mark med naturvärden. Skatten kan lämpligen göras kommunal, så att storstäder kan ta bättre betalt än småorter.

Nämnda förändringar borde kunna erbjuda viss finansiering för gratis kollektivtrafitk i större orter. Främst då förtätningen i sig. När detta projektet är genomfört till denna punkt kan antagligen hyresmarknaden utsättas för ganska omfattande avregleringar utan större risk för skenande hyror. Visserliggen kommer en del spekulanter köpa upp hela villamattor för rivning och trädplantering, men det är lite syftet med saken också.

Poängen är lite, att efter allt detta har jag råd med en liten tvåa på trettioförsta våningen i centrala Stockholm. Utan att behöva blanda in en hyresvärd. Eller om jag har lite mer pengar ett litet gulligt hus mitt ute i skogen. En riktigt skog utan markskatt.

* Artrik kan lämpligen definieras som tre eller fler trädarter per hektar. Detta är egentligen inte särskilt artrikt men duger i sammanhanget. I och med att detta skulle krossa kalhyggesskogsbruket kan det lämpligen kombineras med att tvångsuppköpning av skog för omvandling till naturreservat omöjliggjörs.

Kommentera

