Mina intressen

Igår gick jag igenom mina krav på aktiviteter. Hade börjat utveckla en känsla av att människor i min omgivning upplevt mina attityder i frågan något förvirrande så jag villa klargöra lite. De som är intresserade kan nu alltså ta reda på saken.

Tycker det kan vara intressant att ta upp mina intresseområden. Ett område där människor också verkar kunna vara ganska förvirrade. Inte så att jag vill förminska mitt intresse för nördkulturer och deras obskyra populärmusik. Eller intresset för japansk kultur. Tvärtom är dessa breda intressen sådana jag lägger mycket tid på. Båda intressena är dock intressen av kulturer och inte nödvändigtvis vad som förkommer inom dessa kulturer, mitt intresse i nördkultur är skälet till varför jag ser mig som metanörd.

Vad gäller mitt intresse i dataspel så ligger här fokus på den icke våldsamma typen. Faktiskt är jag fullständigt ointresserad av merparten av de spel som många först tänker sig när man talar om ämnet. Med detta menar jag att jag inte uppskattar spel där skjuta på saker är ett cetralt element i spelet. Spel med överdrivet våld är jag helt ointresserad av. Istället är det jag vill se komplexa rollspel och vackra miljöer.

Det är de ovan nämnda intressena jag lägger betydande tid på för närvarande. Annars går också en hel del tid åt till matlagning, mitt behov av att variera mig och prova nya saker har förstås en viss effekt på hur mycket jag engagerar mig i den saken också. Likaså är te ett viktigt intresse. Ett annat område tid går till är nyhetsläsning, i synnerhet articklar av det mer analytiska slaget.

Går gärna på långa promenader och tittar på (och ibland fotar) diverse växter och djur jag springer in i. Tycker om när det finns massor av olika sorter. Så jag uppskattar att det finns ett mycket artrikt naturreservat ett litet stycke från var jag bor.

Tycker om att odla saker, inte främst för odlandets skull, utan för vad växterna ger. Oavsett det är lite bättre inomhusluft, doft, eller ätbara saker. Uppskattar dock i regel inte storblommiga korsningar som är gjorda för att vackra, eller rabatter med jordplättar mellan växterna. Och är mycket skeptisk till gräsmattor.

Giller egentligen inga former av funktionsseparatism, antar det är därför jag inte gillar saker som bostadsområden utan föredrar blandstad. Samma gäller förstås vad gäller andra saker, tycker det är mycket intressantare med saker som används till mycket olika saker. Det är intressantare när vitt skilda fenomen delar på en liten yta så att jag får skäl att återkomma dit för många olika ändamål. Allra helst så ser jag att avstånden helt och hållet minimeras. Därför jag gillar städer, allt överallt. Eller artrika skogar, finns också en tendens till allt överallt om än mindre människororienterat så.

Har funderat en del på om det skulle vara möjligt att medvetet skapa en artrik hörna. Där jag avsiktligt kan kombinera allt det där bra med artrik skog, med en massa funktioner jag själv har direkt användning för. Borde bara vara att fylla på med en hög nyckelarter och nyttoarter på samma ställe så bör en sådan miljö ganska naturligt etablera sig även om inte alla arter skulle lyckas. Problemet med den idén är delvis den att jag är ganska beroende av stadsmiljön, och delvis att jag saknar insatskapital; också svårt att göra själv. I övrigt borde det bara vara en fråga om att göra.

Kommentera

