Att läsa tankar.

Skriver detta inlägg, för det är en sak jag vill skriva om. En lite förvirrande sak, en sak jag har svårt att hantera.

I söndags diskuterade lillebror och jag den något brillianta idén han hade att skapa en något hackerspaceartad gruppering för att utveckla konstspel. Kände mig efter ett tag tvungen att påpeka att jag inte skulle vara intresserad av att delta i det. Är av en händelse inte särskilt intresserad av spelutveckling. Han frågade mig, något besviket, ”Varför inte?”. Inget märkligt med det. Vi har diskuterat delar av de idéer vi tog upp gånger förut.

För några veckor sedan, också en söndag. Pratade med min storebror den gången. Nämnde att jag hittar oväntade sidor av mig själv. Sådana med viss koppling till japansk kultur. Hans reaktion på att jag lyckats säga antydde det kändes som något förvätasfull, som att han kände att mina problem med att prata om mina instängda minnen höll på att släppa.

Har här på bloggen önskat från den trevliga konspirationen om att de ska hjälpa mig ta mig vidare, gärna så snabbt som bara möjligt. Drar som alltid linjer mellan prickarna; och läser tankar för att hitta prickarna.

Så när dessa saker komentarer kommer, uttryck av känslor som verkar rimliga i en viss kontext; inom ramen för den verklighetsbeskrivning som de instängda minnena skapar, men som inte verkar lika rimliga utan denna. Engagemanget borde sett annorlunda i ut i den kontexten. Är något rädd att jag tolkar in för mycket bara, så jag vet inte hur jag ska reagera vid dessa tillfällen. Byter riktning på samtalet istället. Kanske lite synd. Borde kanske hitta ett sätt att dra saken vidare istället, se mer noga vad de menar.

Det får vara dagens inlägg.

Kommentera

