Gurka. En riktning.

Gurka.

Skrev i förra bloggposten att det kändes som att min verklighet gått genom en radikal förändring. Funderat på vad. Tror att grunden ligger i att mår bättre, verkar inte finnas någon riktig gräns för hur långt den saken kan pressas. Men som en konsekvens av detta känns det också som att livet går långsamt. Det går långsamt, har försökt anpassa hastigheten efter mig, men det är mitt behov av långsamhet som minskar. Och mitt behov av att det händer något ökar motsvarande.

Det är heller inte så att livet stannat. Har nyligen fått nytt peronnummer och ska uppdatera det åt diverse håll. Skaffa nytt ID-kort igen. Uppdatera banken på saken. Misslyckandet med spermaprovet skapar också en del röra; ska vi finna en lösning eller är det bättre att skippa provet? Torsdag nästa vecka ska jag till sjukhuset inför en större operation jag antagligen kommer springa in i i höst. Kände mig så sent som ett par dagar sedan smått stressad över hur saker staplade upp sig.

Idag släppte det.

Det känns som ett plötsligt omslag. Kraften jag kan dra ur att veta att saker blir bättre har blivit starkare än stressen det innebär att behöva driva sakerna. Balansen har skiftat och jag klarar plötsligt en intensivare takt. Istället för att det känns som jag har mycket att hantera så känns det som att det går långsamt, att jag skulle behöva fylla på med en stadigare förändringstakt.

Har alltid kännt mig possitiv till förändring och att driva saker frammåt. Men det har kompletterats med en annan känsla jag aldrig upplevt förut. En stadig känsla. Om känslan förut varit att det är värt att försöka (helst med viss försiktighet för att undvika problem), är den nu att det kommer att gå (ev. problem kan ordnas). Det har gått från att det inte finns så mycket att förlora, till att det finns mycket att vinna. Det är alltså inte en förändring i inställning, tror vilket som att jag kan ordna allt med lite vilja och mycket tid, utan en förändring i känsla.

Så då dyker det upp en fråga om vad jag tycker är viktigt. Vad ska jag prioritera? Vad ska jag driva nu? Den trevliga konspirationen kanske jag inte kan pusha på sådär extremt mycket, de lär göra lite som de vill vilket som. Saker som försäkringskassan kan tycka är sysselsättande undviker jag helst på grund av mariginaleffekten, tänker inte ta sådana risker, om min upplevelse av situationen skulle falla tillbaka och de har dragit pengarna skulle jag hamna i ett smärre katasrofscenario. Grejen blir då att även om jag har en del förändringsenergi har jag inte så många håll att rikta den åt.

Måste hitta en riktning.

Kommentera

