Lite mer krångel…

Har fått mitt nya personnummer idag. Misslyckades med att lämna sperma, får se hur jag ska få till detta; har blivit lite smått problemtisk hela grejen. Mitt liv känns sådär allmänt rörigt igen.

Det är inga besvär som inte ska gå att reda ut. Hoppas det går fort och bra bara så att jag kan vara tillbaka på hormoner igen snart.

Nu är jag nog tillräckligt långt ned i texten för att kunna ta upp prinsesshistorien. Som de som vet något om saken antagligen märkt sǻ vet jag ganska mycket. Inklusive att jag kanske inte är prinsessa; de titlarna verkar ha ätits upp ett par gånger på vägen, om än av slarv. Vad jag gör anspråk på är snarare min egna bakgrund och tillhörighet i ett sammanhang. Att detta kanske indirekt innebär att jag gör anspråk på prinsessande är en annan sak. Är ingen större påhejare av kungligheter egentligen, den biten bara råkade ingå lite grand i röran.

Hela grejen känns lite mer som att upptäcka att jag är en del av en tämligen obskyr liten subkultur. Och i detta system råkar det vara så att en del medlemmar sådär naturligt tituleras prinsessor. Har inget som helst behov av att detta ska ha någon större betydelse utanför de sammanhang där det hör hemma. Att denna tämligen obskyra lilla subkultur existerat, förändrats, och utvecklats, ett fyrsiffrigt antal år är bara en liten detalj i sammanhanget; men för mig ändå en större detalj än de maktanspråk som gjorts utifrån den.

För mig är det hela snarare en fråga om vad jag är, om jag inte kan se till det sammanhang jag exiterar i. Den historia jag bär med mig. Att vända mig från vad jag är och vad jag varit är inte en styrka, det är att tappa greppet. Det därför jag måste slåss för detta. Har påverkat detta sammanhang ganska mycket och kommer antagligen fortsätta med det; har kunnat göra detta just därför att jag setts som en del av det. Har påverkats av detta sammanhang väldigt mycket, det är vad som format mig genom livet. Det är detta som är bakgrundsbruset till den kulturella input jag själv, aktivt, valt att ta del av.

För mycket av det typiska för en filur från Stockholmsförort att ta del av har jag mer eller mindre aktivt valt bort. Så mycket jag aldrig velat vara del av. Och min familj var ganska mycket formad av samma faktorer som jag själv formats av; åtminstone de sidor de visade mig. Det var inte oavsiktligt att det var den sidan jag fick se, det var meningen att jag skulle vara en del av detta sammanhang.

Kommentera

