Lite reflektioner…

Funderar på att köpa mig en luftrenare. Kanske borde damsuga mer istället, men har inte lust. Dessutom hjälper inte dammsugande mot att grannens balkongrök går in genom ventilationen till min lägenhet.

Har skaffat mig ett tycke för att spela geoguessr sedan xkcd nämnde dess existens. Det känns lite roligt när jag tittar på en bild från någonstans, dubbelklickar på en världskarta, och det visar sig att jag hamnade bara ett par hundra kilometer fel. Vilket händer ofta. Ibland hamnar jag visserligen över tio tusen kilometrar fel. Ibland kan jag zooma in lite och hamna inom gångavstånd.

Har haft korsdrag nu för att dra ut röklukt, tror jag kan se det som färdigställt och jag borde kunna lägga mig.

Måste säga att jag är lite framtidsoptimistisk nu. Tror på prinsessgrejen men vet inte hur jag ska hantera det. Tycker mig ha mycket goda skäl att tro på den. Önskar bara det kunde gå fortare. Det är opraktiskt att vara förtidspensionär, så om jag kan välja en annan väg gör jag gärna det.

Kämpar lite med att skaffa mig en korrekt självbild i stort. Försöker forma den filur som är jag. Det senare mest för att det är roligt. Går att lära sig mycket om världen genom att följa Hans Rosling på twitter och spela geoguessr. Läser nätversionen av the Economist dessutom. Tillsammans känns det som att detta ger en mer nyanserad bild av verkligheten än mer ordinär media. Självfallet hittar jag liknande metoder för att ta reda på andra saker också; vad jag undviker är ensidighet.

Det blir lite besvärligt att förklara varför jag behöver förtidspensiopnerandet om jag inte kan räkna in en onödigt omfattande stresskänslighet. Men jag klarar inte att se mina besvär som symptom på autism. Även om många autister är stresskänsliga. Upplever mig inte bli perceptionellt överbelastad; upplever mig heller inte bli emotionellt överbelastad. Och i och med att det är besvär av denna typ som många autister själva upplever sig ha har jag svårt att se mig själv som autist.

Vet att jag bara repeterar saker jag redan sagt. Men varför inte? Det är knappast så att tjatande skadar. Ointresserade kommer inte läsa. Intresserade kanske kan få en klarare bild av vad det innebär att vara jag, och det är alltid trevligt. Själv behöver jag skriva av mig ibland.

Känner att jag är lite smått orolig för ett par psykologiska fenomen. Har fått en bild av att mina två största svagheter på området är behovet att skydda min identitet och tendenser att känna ensamhet. Är rädd att om jag skulle få en tydlig entydig identitet jag kan behålla så skulle jag riskera att inte klara att erkänna saker som jag upplever som ett ifrågasättande av denna. Så jag vill nästan kämpa för att ha min osäkra självbild av det skälet att den säkrar min möjlighet att vara kritisk och neutral; problemet är i det sammanhanget att osäkerheten är jobbig att ha med att göra.

Vad gäller tendensen att känna mig ensam så blir jag rädd att jag ska åsidosätta mig sjäv i syfte att förebygga ensamhet. Blir rädd för social kontakt av det enkla skälet att jag är rädd att det ska påverka mig från att vara excentrisk, att det ska ta bort mina möjligheter att vara avvikande. För all kulturell information, all kommunikation, påverkar förstås vem jag är. Och då riskerar jag förstås också att förlora jaget på vägen om jag erkänner mitt behov av ett socialt sammanhang. Känner mig så liten i vetskapen att jag inte fungerar utan grupp, och i grupp är jag en komponent i ett större sammanhang snarare än en egen. Vill så gärna vara egen.

Vet att jag kan bestämma mitt eget sammanhang i viss mån, och därmed forma vem jag är. Det är det jag försöker göra. Vill bara inte att det ska bli fel. Kanske är jag för försiktig? Kanske för velande?

Är sent nu, ska sova.

Kommentera

