Lite identitetsförvirring

Skrev för ett par poster sedan att jag misstänkte att jag hade dålig självkänsla. Efter att ha lyckats läsa på lite mer på ämnet verkar det som att jag hade fel, tvärtom pekar det mot att självkänslan fungerar utmärkt. Har i och för sig lite av en kontinuerlig identitetskris så det är kanske där jag ska fokusera.

Fram till -08 formade jag mitt liv efter att låtsas att jag inte var transsexuell, höll upp en fasad både för mig själv och andra. Därefter började jag långsamt ändra på saken, hösten -08 satte jag upp ett mål om att jag skulle klara att gå igenom det här. Det gav ett identitetsskifte från en tydlig identitet (filuren som försöker hålla ett ”normalt” liv), till en annan (filuren som försöker få sin transsexualism erkänd och behandlad). När jag fått min diagnos och börjat behandlingen så var hela poängen med den senare identiteten slut så jag har de senaste två åren sökt en ny identitet.

Det var i det här identitetsmässiga vakuumet, hösten -11 när jag mådde ganska bra men kanske inte visste hur jag skulle gå vidare, som prinsesshistorien dök upp i huvudet. Kanske är den bara en utfyllnad, för att jag ska ha en identitet. Tror i så fall inte den varit till mycket hjälp, om jag kunnat se mig som autisktisk förtidspensionär så hade jag åtminstone haft en stabil identitet. Nu frågar jag mig istället vem jag egentligen är.

Så för att bygga en stabil identitet så måste jag först kunna svara på om huruvida jag faktiskt är autistisk, eller fick jag diagnosen för att jag mådde dåligt där och då? För oförmåga till ögonkontakt, något som med prinsesshistorien har en annan förklaring? Jag måste veta huruvida prinsesshistorien är något jag kan använda för identitetsbyggande, och i så fall vilka delar. Vad är min relation till Japan? Är prinsessandet riktigt? Såvida jag inte känner att jag kan veta saken så kan jag ju heller inte bygga mig en identitet, för dessa frågor ändrar dramatiskt förutsättningarna för en.

Så jag tänker då att min osäkerhet inför andra kanske snarare är en osäkerhet inför mig själv. Jag försöker tolka vem jag är genom andra. Och då kanske det finns någon form av logik i att jag reagerar starkt på kritik. Men samtidigt har jag inga problem för att stå upp för mig själv på lämpligt sätt, jag driver igenom min könskorrigering, jag sparar könsceller (vilket idioterna igår fick för sig skulle fortsätta vara olagligt, något jag förstås tänker ignorera). Så jag har inga problem med att försvara mig i den mån jag vet vad jag har att försvara. Men med en osäker identitet vet jag inte alltid exakt vad jag ska försvara även när det är mig själv jag vill försvara.

En annan intressant, och något förvirrande aspekt, för jag av någon blogg jag läste på NYT:s sida igår. Författaren hävdade att högerxtrema åsikter kommer ur just identitetsförvirring. När man känner sig osäker på sin identitet är del lätt att externalisera förvirrnigen, skylla på någon annan. Det är då det blir lätt att föreställa sig att filurer som inte lever upp till ens personliga ideal, kanske ideal man inte kan förklara varför man har, också är ett hot mot den personliga identiteten. I och med att jag inte vill tro att idioterna i riksdagen faktiskt hatar transsexuella så mycket att de på eugenetiska grunder vill rensa ut oss ur samhället får jag en känsla av att det är detta fenomen som lyser igenom. De känner att deras bild av sig själva som moraliskt rättrogna i ett riktigt Svenskt Sammhälle är hotat av att alla inte delar deras moralistiska trams.

Dags att sluta okynnesdiagnostisera riksdagsfilurerna. Men det är roligt. Själv är jag förstås på tok för självmedveten för att hålla på med sådana externaliseringar. Har i princip gjort identitetsförvirringen en del av min identitet. Nu kanske det inte var någon bra idé, det gör i sin tur att jag har något att förlora på att sluta vara identitetsförvirrad, vilket gör att jag kanske inte försöker reda ut det här så mycket som jag borde.

2 responses to “Lite identitetsförvirring

  1. Pingback: Inlägg #477 | En galen.

  2. Pingback: Inlägg #512 | En galen.

Kommentera

