Att läsa bok

Varit iväg idag igen. På tåget in till stan så lade jag halvvägs undan kanjitränarappen på telefonen för att läsa bok istället, har inte tänkt på det förut men jag anpassar mitt beteende efter hur mycket, och vad för, människor som finns omkring. Vid den stationen kliver det på mycket människor, mest studenter, lite smått obekväm med sådana filurer så då går jag in i en roll jag är mer van vid. Känner mig alltid obekväm vid att visa vem jag är för mycket, så jag drar mig till en mer neutral roll när det finns människor jag inte är helt bekväm med omkring.

Studenter känns från mitt perspektiv ofta som människor med ganska okomplexa liv, sådana som lever på ett visst sätt för att de aldrig riktigt sprungit in i idén att det är möjligt att inte göra det. De utstrålar en inlådad världsbild, en ihålig livserfarenhet med närmast gymnasiala drag. Vet att det beror på att det i regel är ganska livsoerfarna människor som antagligen har kommit till högskolan direkt efter gymnasiet, finns en logik i det, men det gör mig inte mer bekväm med situationen.

Motsatsen till studenten blir i sammanhanget den typ av filur som läser böcker på tåget. De brukar vara trevliga och lågmälda, utstrålar en erfarenhet men har tillräckligt av den för att inte behöva prata om den. Till skillnad från studenterna går de inte gärna igenom hur deras vardag ser ut högljutt på tåget. Genom att läsa en bok så är det alltså denna grupp jag ansluter mig till, kanske är en tendens att söka visa mig så som jag vill bli sedd, och det helst utan att visa vem jag är. Har antagligen en del gemensamt med andra bokläsare.

Är alltså inte särskilt intresserad av att läsa bok i sig, det är mer en poseringsfråga. Funderar på att byta vad det är för böcker jag läser, men vet inte riktigt hur det kommer att påverka saken. Tror i och för sig att de flesta böcker som inte är svenska deckare duger bra för användningsområdet. Mitt läsande är ganska långsamt och kompletteras ihärdigt av att titta ut genom fönstret eller att lyssna på vad folk omkring säger medan jag har blicken i boken. Dessutom är genre och bokserie vald efter vad jag hade för intressen för några år sedan, har hunnit tröttna ganska duktigt på dem. Är nog mer intresserad av att få den inblick i människors liv tjuvlyssnandet ger än att faktiskt läsa.

Kommentera

