Min jobbiga dag idag

Har lyckats behandla dagens emotionella rus. En och en halv liter jordgubbar (spanska, 30kr, något misshandla genom hemfrakten på två timmar då de gick ut och in mellan -4°C och inomhustemperetur), ett varmt bad, och te. Fungerade ganska bra som botemedel. Såg till att få besök av ett boendestöd så att han kunde trösta mig lite. De där misshandlade jordgubbarna är de godaste jag någonsin ätit, självfallet bara för att det var jag som var lite småförstörd.

Har lyckats be byggjobbarna att komma lite senare imorgon så att jag får sova, får sedan besöka boendestödjarnas kontor medan de arbetar. Vi planerar att återmöblera lägenheten när de är klara. En bra sak som kom med besöket är att de damsugit hela lägenheten, när jag flyttade på mattorna inför renoveringen rann det ut en massa damm, sand och liknande på golvet men damsugandet behövdes helt utan det inräknat.

Det första jag gjorde på morgonen idag var att åka in till stan. Inget öppnar före elva så jag började med en promenad runt djurgårdsbrunnsviken, vidare genom diplomatstaden, via valhallavägen och odengatan till drottninggatan. Måste varit inne i stan vid niotiden och klockan var kvart i tio i elva när jag kom till drottninggatan, circa två timmars promenad. Åt sushi klockan elva på mitt favoritsushiställe, handlade te och gick sedan vidare för att se hur mycket folk det är i hötorgshallen sen förmiddag, rimligt tomt faktiskt men endel lunchgäster.

Efter detta besök gick jag och köpte frukt på hötorget, jordgubbarna för 30 kr, ett kilo gröna vindruvor med kärnor för 10 kr och fyra persimon för 25 kr (antagligen av den mest kända sorten sharon). Tycker själv att priserna jag fick var ganska bra, inget man kan räkna med men fick säkert bonuspoäng för att jag är jag.

Stannade på sjukhuset på hemvägen och brände ett blodkärl i näsan, begreppet bränna har här inte med vad vi vanligen menar med det att göra utan det handlade om att aplicera silvernitrat på blodkärlet för att skapa en skyddande hinna för att undvika att skulle blöda. Verkar som att det verkliga skälet till min näsblod inte är ytliga blodkärl utan snarare torr hud i näsan. För att lösa saken bör jag tydligen ha på olja, exempelvis genom nässprej, på huden i näsan när det är torrt. Tycker inte om att använde nässprej bara, att ta en papperstuss med rapsolja gissar jag kommer lukta mycket. Anledningen varför skulle göra denna procedur var främst fölr att jag har järnbrist, i och med att jag också regelbundet blöder näsblod så tyckte min hormonläkare att detta var värt att testa.

Åkte efter läkarbesöket hem och lämnade av de grejer jag köpt, mitt i fönsterbytesarbetet men det gick bra. Gick sedan ill mormor och fikade. För att slippa gå hem tyckte jag att jag kunde besöka mina föräldrar sedan, men de var inte hemma. Hade velat sitta och prata ett tag och sedan övertyga dem om att jag skulle kunna få skuts hem. Det har varit en jobbig dag så att försöka vara social har jag behövt för att motverka jobbigheten, det blir mycket lättare så.

Mest bestående förändringar fån idag blir nog att jag för en lång tid frammåt kommer att älska jordgubbar, inget nytt i och för sig men numera verkar det som att det inte behöver vara solvarma svenska sommarjordgubbar. Sedan är förstås fönstrerna bytta också.

Kommentera

