Lite allmäna funderingar, och huvudvärk

Har haft en jobbig huvudvärk hela dagen, misstänker lågtryck. Har inte riktigt kunnat koncentrera mig och studsat runt mycket. Frammåt kvällen släppte huvudvärken och jag upptäckte att jag hunnit bli ordentligt hungrig, ordnar därför ostkaka. Stora mängder te har inte hjälpt mot huvudvärken så det är inte det. Kan i och för sig vara att batterierna till fjärrkontrollen till lampan tagit slut så jag inte får mitt LED-ljus (uppskattar inte att det inte finns lysknapp på kabeln, men det är väl planerat åldrande som slagit till igen).

Ligger tio timmar efter i mediaflödet och har inte orkat spela Skyrim idag, huvudvärken har varit lite brutal. Ostkakan är säkert färdig ungefär samtidigt som jag är klar med det här inlägget.

De som känner mig vet att jag har en viss tendens att utesluta produkter och företag ur mitt konsumtionsmönster om jag av någon anledning inte uppskattar detaljer som tillverkningen av produkten eller företagets attityder. För mig är detta helt naturligt och jag har funderat lite på hur mycket det egentligen är jag väljer bort bara på basis av denna typ av negativa attityder från min sida. Vissa saker, främst däggdjurskött och microsoftprodukter, är sådant jag ogärna beblandar mig med ens om jag får det gratis, eller till och med betalt för det. Men det är mycket mer jag väljer bort egentligen. Har aldrig betraktat mig som absulitist i frågor som denna men jag har klart tendenser åt det hållet.

Även om jag äter fågelkött om jag för det gratis så är det inget jag är villig att betala för, min attityd till Appleprodukter, läsk, m.m. är ungefär densamma. Hur mycket begränsar detta mitt liv blir då frågan, eller är det klanske en ren besparing? Att jag kan ha starka åsikter om detta kan nog både ha för- och nackdelar, men jag kan inte riktigt reda ut om det i en praktisk mening är bra eller dåligt. Ur ett marknadsperspektiv är det förstås utmärkt, detta är vad marknaden förutsätter att tillräckligt många gör för att den ska fungera. Men i en praktisk mening, lägger jag onödiga hinder för mig själv på detta sätt?

Får fortsätta fundera, att studsa runt ger bra tid för funderingar. Funderar också på om jag ska göra undantag för min attityd till däggdjurskött om jag ser att det dyker upp hästkött eller något annat mer spännande där jag brukar handla (nöt- och fläsk totalvägrar jag förstås ändå; lamm kan jag tänka mig om det ekologiskt och lammet har betat gräs på en trädplanterad betesmark, lite petig på sådant, häst kan jag acceptera som lite av ett stöd till tillverkningen, annars gäller samma principer som för lamm).

Ostkakan är nog färdig, återkommer eventuellt imorgon om jag inte har bättre för mig då.

Kommentera

