Försöker bättra på ljudet från min PS3

Kände mig lite missnöjd med ljudkvaliteten jag fick ut ur min PS3, så jag gick över från att använda HDMI och ljudkortet i monitorn till att använda RCA och därmed det inbyggda ljudkortet. Ljudet från båda kopplingarna kan närmast beskrivas som surrigt blafs. Från datorn använder jag ett Sound Blaster Audigy från 1997, så jag har blivit lite känslig över tid. Ljudkvaliteten på prylar har kollapsat totalt sedan slutet på 90-talet något som jag vetat om länge.

Lyssnar nu på musik med ljudkortet i PS3 och får känslan av att surret till stor del kommer av att det SB Audigy gör är inte så mycket att spela upp surrfritt som att plana ut surret med resultatet att jag istället får en viss avtrubbning i ljudets skärpa. Upplever surret som mer irriterande än avtrubbningen. Räknar inte direkt med att jag ska kunna hitta en lösning där jag slipper problemen helt. Vill inte riktigt tro att det bara är en bugg i Youtube-appen, dvs. att de pressar upp volymen till över 100%, vilket skulle göra utvecklarna till inkompetenta idioter, men ljudfelet låter lite åt det hållet.

Kommentera

