Tankar om söndagsfirandet

Igår när jag var hos mina föräldrar och firade söndag som vanligt kände sig lillebror tvungen att försvara sitt talspråk — det är faktiskt ett tecken på intelligens att blanda ihop l och r, ett bevis för att man har bättre saker att tänka på. Nu var det inte det felet han gjort just den gången, men ändå, ihopblandning av dessa fonem har blivit lite etablerat i vår sociolekt av någon anledning. Har hört mormor göra det, och kommit på mig själv med det.

Det kan sägas att både mitt och lillebrors talspråk kan avvika i imponerande grad från det almäna sådana, tex är ‘God morgon’ en almän hälsningsfras som kan användas när som. Gissar att alternativ grammatik och liknande även syns i mitt skrivna språk. Min tendens att säga ‘gurka’ vid slumpmässiga tillfällen eller att uttala ‘hejdå’ ‘ädåå’ syns det nog mindre av. Inte för att det inte är utpräglat, utan för att det inte är skrivet.

Vi är språkligt kreativa, och man talar som man umgås, men vad gäller svårigheterna att hålla isär l och r känner jag nästan jag vill peka på prinsesshistorien. För varför just denna ovana om det inte faktiskt finns människor som de jag umgås med kopierat det från? Ganska ofta sätter jag mig och tänker att det bara är små detaljer som pekar åt det hållet, samtidigt så känner jag att jag då tänjer lite på vad som kan ses som en detalj. Vill i grunden bara veta, och leva erfter, vad som är sant; så huduvida prinsesshistrien är sann eller inte sätter jag inte någon prestige i, den är skrämmande men samtidigt dras jag till den.

Köpt en bananlåda igen, kom onsdag förra veckan. Mamma är rädd för att jag ska bli förstoppad och syster frågar om det verkligen är nyttigt, är mycket socker i bananer. Tycker det känns onödigt att slösa magutrymme på annat än bananer och efterättsmat, begränsar mängden gottigheter jag kan äta. Socker och sådant är ofta onyttigt för att en äter det utöver annan mat, men jag äter det istället för annan mat så då borde det inte vara så farligt. Tycker om att laga mat också, så det det lär bli mer annan mat igen när bananerna börjar ta slut.

Lillebror tycke jag ska gå med i Piratpartiet, var med en vända förut och han är aktiv där. Behöver kanske något att göra men känner mig ganska osäker på om PP är rätt väg för närvarande, de har blivit viktiga för lillebror så kan kanske få ut något av det. Vara passiv medlem skulle kännas ganska meningslöst, så struntar nog i det hela. Vad gäller Ung Pirat, tror faktiskt att det finns tillräckligt med aspergare för att undvika en gymnasial stämning, kanske kan vara värt besväret. Lillebror har fått besöka Bryssel med dem.

 

 

Kommentera

