Tränar kana

Blir ett blogginlägg till. Har växlat ganska starkt i vilka jag följer på Twitter i och med Twitterpausen och börjat följa diverse konton som fungerar som ett stöd i japanskastudier. Inspirerades lite extra och drog igång Kanatest, ett program för att testa kunskaperna i hur man bra man förstår de två teckenuppsättningarna katakana och hiragana som används i japanska, och körde ett par varv. Med programmet kan man sedan se statistik på vad man kan.

Brukar skriva igenom ganska snabbt, en genomgång av alla tecken (utan betoningssymboler etc.) tar tre minuter, i princip den tid det tar att knappa på tangentbordet. Har ungefär 80% rätt efter ett längre uppehåll men efter att kört ett par gånger är jag uppe i 90%. Det finns tecken jag har svårare för än andra, par som det är vanligt att ha fel på misslyckas jag något oftare med än andra (katakana so 86% rätt, n 68%; shi 78%, tsu 69% — med majoriteten av katakana >90% rätt).

Mer intressant är det att konstatera att jag är sämre på tecknen med nasala konsonantljud oavsett det är katakana eller hiragana (katakana: nu 51%, ne 78%, me 86%; hiragana: nu 49%, ne 60%, me 66% — majoriteten av hiragana >95% rätt). Att jag har >50% rätt på alla utan hiragana nu är ett tydligt tecken på att de flesta fel orsakas av att jag försöker skriva så fort som möjligt (en del slarvfel och trycka fel på knapparna också). Mest fascinerande finner jag dock det faktum att jag oftare har fel på tecken som representerar likartade ljud än de som ser likartade ut. Vet att jag med våra vanliga svenska tecken blandar ihop a och e när jag skriver snabbt, oavsett jag skriver för hand eller på tangentbord; kanske kan vara samma fenomen som gör sig påmint.

Kommentera

