Noterat om grafemsynestesi

För ett par dagar sen läste jag en sammanfattning av en vetenskaplig artickel om grafemsystesi, förmågan att se bokstäver i fasta färger. Enligt artickeln så formas bokstävernas färgsättning i regel av ett visst märke av kylskåpsmagneter, färgerna på dessa är valda efter regnbågens färger så att ‘A’ är röd, ‘B’ orange, ‘C’ gul och så vidare. Det skulle alltså vara högst osannolikt att detta skulle vara format efter någon naturlig färgsättningsdrift som magnettillverkan snubblade över, det finns ett annat väl definierat mänster inblandat.

I och med att grafemsynestesi i och med detta är till viss del förvärvat kommer frågan om det går att orsaka med avsikt. Vet att jag som liten kunde känna lukter av bilder på tv, så jag har antagligen de genetiska förutsättningarna för att kunna utveckla även andra former av synestesi; ett sådant experiment skulle jag alltså kunna göra på mig själv. Rätt sätt verkar vara att kontinuerligt utsätta sig för faktiskt färgade tecken.

Det rimliga sättet att genomföra ett sådant experiment skulle antagligen vara att få datorn att visa bokstäverna färgade, på så sätt kommer det antagligen till en början att gå långsamt att läsa men när man har lärt sig borde det bli lättare. Viktigare i sammanhanget är att se om färgerna stannar till andra sammanhang där färgerna inte är modifierade redan från början: se om hjärnan kan måla själv. En rimlig implementation borde vara som webläsarplugin, det är i det sammanhanget jag läser mest text något som antagligen är sant för många.

Syftet med experimentet skulle förstås vara att se om det fungerar. Skulle uppskatta om jag kunde lära mig japanska tecken lättare genom sådan färgning också. I förhållande till experimentel forskning är förstås pedagogiska fulknep en småsak, om man nu inte väljer att se det som en del i experimentet. Och det kanske också kan svara på frågan om det går att lära sig en ny teckenuppsättning med denna strategi, eller om det till och med är nödvändigt att man lär sig tecknena färgsatta från början för att man ska kunna utveckla grafemsynestesi.

(Not: min twitterpaus får mig att göra annat, färav detta; känns som ett gott val)

Kommentera

