Något jag inte tror på ändå…

Det jag skriver i det här inlägget är inget jag tror på själv, men se det som en intressant historia om du nu tänker traggla dig igenom det. Mitt skäl till att skriva inlägget är för att få någon jag inte ens tror på* att sluta tjata om saken, får kanske tyst på henne så, ska vi hoppas? Hon verkar i varje fall skicka den sedvanliga belöningen så jag sitter och ler och känner mig jättenöjd över sakers allmäna tillstånd. Kom ihåg att mina källa till det jag skriver inte är någon jag tror på, viktigt.

Någon gång i mitten på nittiotalet satt det en gubbsjuk patriark med uppblåst ego (låt oss kalla honom Gpue i fortsättningen) i fängelse i ett land långt borta och bad till gudinnan som nu hänger efter mig om att jag skulle bli den perfekta kvinnan. Hon hoppade av någon anledning på tåget, ett beslut jag inte förstår över huvud taget. Gpue hade djupgående idéer om hur en perfekt kvinna ska vara och krävde tolkningsföreträde på området, gudinnan lyssnade inte ett skvatt på hans idéer helt enkelt för att han hade fel. Har själv anammat hennes idéer om att en person som är van att bli lyssnad på (van vid att ha tolkningsföreträdet) nästan alltid har fel.

De människor man ska lyssna på om man vill få sig en någorlunda riktig bild på verkligheten är flickor och unga kvinnor, människor som är vana vid att lyssna men mindre ofta får gehör för sina idéer (och inte har anammat en mans värdsbild). Inte för att min gudinna behövde fråga någon för att få veta hur en perfekt kvinna ska vara, det hade hon ett tillräckligt uppblåst ego för att veta ändå.

Numera håller hon på att lära mig allt som är viktigt i livet, inte bara vem man ska lyssna på. Kaotiska system är bättre än förutsägbara för att de bryter ned störningskänslighet, diversitet är bättre än enformighet av samma skäl. Dessutom blir världen en intressantare plats så. Sedan ska man ha långt rött hår, därför att hår är bästast och rött är den bästaste hårfärgen. Kan köra på med lite fler saker, men det får vara. Avslutar inlägget med en länk till en låt.

* Jag råkar vara ateist, tror inte på gudar av både samma brilljanta skäl som jag inte tror på sverigedemokrater och de skäl som jag inte tror på att det cirkulerar en tekanna i omloppsbana runt solen någon stans mellan omloppsbanorna för saturnus och king George.

Kommentera

