Ätande

Har varit iväg in till stan idag, diatermi och besök på sushiresturang. Har haft en bra biodiversitet i ätandet, började dagen med a-fil med lingonsylt, rispuffar, russin, mandlar, och paranötter; lunchen blev sushi, ett halvdussin fisk- och räkarter, ris, grönfärgad pepparrotspasta, lite alger, och kimchi (kål och chili, bland annat) till; besökte mormor på hemvägen (blev kvar länge) och åt glutenfria kolakakor (glutenfria bakverk brukar ha imponerande ingridienslistor). Hemma äter jag omogna bananer (ny bananlåda!) och riskakor med jordnötssmör och fikonmarmelad. Biodiversiteten är alltså att betrakta som hög främst för att både fil och kimchi är syrat vilket innebär massor av intressanta bakterierter.

Mormor bakade saffransländer idag, inget jag kan äta, och hon hade i russin. Så vi pratade om nyttigheten i dessa, torkad frukt med sockerhalt motsvarande smågodis. Vid min jämförelse med smågodis reagerade mormor med: ‘Men sånt äter du väl inte?!’, det kändes lite som när ett av mina boendestöd tyckte det lät onyttigt med jordnötssmör på riskakorna eller när jag blivit tillfrågad i och med mitt bananätande om jag hoppat på någon banandiet.

Äter i och för sig inte smågodis, är inte orolig för nyttigheten i jordnötssmör, och bananer äter jag för att jag tycker om dem. Hade jag velat gå ner i vikt hade jag informerat min läkare, har ett BMI på ~20 så sådana tankar är inte lämpliga. Däremot äter jag diet, glutenfri sådan, och däggdjursköttfri. Dricker inte alkohol eller kaffe, helst inte ens kolsyrat. Håller mig borta från det mesta med mycket socker, menar då främst godis och läsk. Av olika skäl har det blivit såhär och jag trivs med det, vikten är stabil utan att jag behöver engagera mig i saken.

Men tro inte jag klagar så mycket på att människor har åsikter om vad jag äter. Det får de ha, särskilt om de misstänker att jag försöker tappa vikt (vilket skulle behöva följas upp). Vad som däremot är intressant är att när jag vägde lika mycket innan jag började könskorrigeringen man till kvinna så fick jag kommentarer om att jag borde gå upp i vikt för att jag var så mager. Grejen som jag ser det är inte främst att det ska kommenteras, det kan jag ta, utan hur tydligt det blir med vilka könsnormer som påverkar dessa kommentarer. Visst, jag är glag över att jag ses som tjej och behandlas efter det, men att ätnormerna är så könskodade finner jag skrämmande. Jag äter vad jag känner för, har alltid gjort, och har sedan sena tonåren haft en vikt som pendlat inom ett spann på 10kg; inget verkar ändra på det.

Tack för att du läser, lär återkomma under helgen och julen.

Kommentera

