Smartfånefunderingar

Nu sitter jag och alvarligen funderar på att skaffa en smartfåne; tror att jag skulle ha mer nytta än inte av en. Efter den research jag gjort så verkar det bästa vara att inhandla på Webhallen* och sedan uppgradera mitt abonnemang så att jag får internetuppkoppling till, nuvarande variant har alltså bara sms och telefonsamtal (inte ens mms, telefonen är en 4 år gammal dumfåne så mms måste ”aktiveras”).

De modeller det hänger mellan är Sonys Xperia Go och V samt LG:s Nexus 4. Alla tre har sina egna för- och nackdelar; egentligen har alla såpass illa nackdelar att dessa i sig skulle kunna utgöra skäl för att inte köpa dem, det är en fråga om att köpa den minst dåliga. Har ett antal mål, vill ha så bra hårdvarudesign som möjligt, så bra mjukvarudesign som möjligt, och så bra pris som möjligt; sådär generellt.

Xperia V har av dessa bäst hårdvarudesign, vatten- och dammsäker, 4G, högupplöst kamera och monitor etc. Den är rimligt bra ur de flesta perspektiv, men är också den dyraste av dem. Finns i rosalila variant, men tyvärr inte hos Webhallen.

Xperia Go vinner på prisfronten, med knappt halva priset mot de andra, den är även den vatten- och dammsäker. Lillebror har en och är nöjd, synd bara att köpa en likadan.

LG:s Nexus 4 är bäst ur ett mjukvaruperspektiv. Den har mindre estetiska kvaliteter än de andra och saknar damm- och vattentåligheten, detta gör förstås att jag är skeptisk då jag inte vill att den ska gå sönder. Att LG har valt att köra på Google:s mjukvara utan korrigeringar är förstås mycket trevligt, på så sätt slipper jag försöka installera mysko proprietär programvara på min Gentoo-dator bara för att hålla systemet på fånen uppdaterat. En stor nackdel är att jag inte kommer kunna köpa den förrän den är tillbaka i Webhallens lager i mitten av januari, efter tidsgränsen för att bränna mina pengar, men de går att låna ut ett tag.

Så då får jag fråga mina läsare om ni har några konkreta tips i frågan, inget om äppleprodukter tack, de undviker jag.

* Det finns billigare håll, men Webhallen litar jag på; kanske skulle gå på teliabutik också.

Kommentera

