Tre dagars händelser

Gjorde ganska mycket både tisdag och onsdag, jämfört med vad jag brukar göra på en dag då alltså så inte lika mycket som de flesta andra. Mitt obloggande var nog en konsekvens av det.

I tisdags träffade jag min läkare på könsbytesmottagningen (tror faktiskt de har bytt namn till något vettigare* nu). Jag är färdig för att att träffa socialstyrelsens etiska råd och få en fastställelse om ny könstillhörighet, i och med det kommer jag sedan också kunna få min underlivsoperation och på så vis fungera lite mer normalt.

Min morfar dog för ungefär en månad sedan, något jag då valde att inte nämna på bloggen. Begravningen ska hållas nästa vecka och jag började oroa mig ordentligt för det där med klädsel; jag lever i och för sig som tjej men brukar ha så neutral klädsel som möjligt. Min närmaste familj verkade vilja klä upp sig och med det kommer också mer könsnormativ klädsel. Var orolig för att jag inte skulle kunna gå, vill inte dra mindre nära släktingars uppmärksamhet genom att klä mig för dem oväntat. Alla har inte hunnit få reda på att jag är transsexuell. Hade en lång diskussion med min läkare för hur jag skulle lösa detta, hennes uppdrag är delvis att ge mig stöd i könskorrigeringen så det var relevant för hennes uppdrag. Fick rekommendationen att jag skulle försöka gå ändå.

Efter läkarbesöket besökte jag mormor och det hela löste sig snabbt, klädkoden för begravningen var ‘helt och rent’, vilket jag kan klara med min vanliga neutrala vardagsklädsel. Då riskerar jag inte att komma underklädd och riskerar inte att sticka ut genom att välja en mindre könsstereotyp klädsel. Löste sig alltså bra och jag planerar komma men inte göra så mycket mer, bara närvara.

Igår, onsdag, var jag iväg till Rusta med min boencdestödjare och köpte lite gejer. En del stearinljus och ett lysande körsbärsträd i plast, istället för julgran. Blir julstämning på mitt vis. Fixade äntligen hårborste och hårsnoddar, har utvecklat ett stort behov av det, bara en kam och några gummisnoddar duger dåligt när håret närmar sig midjelångt.

Idag fick jag en filmrekommendation av storebror, det är en gratisdokumentär av det politiska slaget, budskapet är allt annat än opolitiskt men faktadelarna är ganska bra, om än lite för tvärsäkert uttalade. Det politiska budkspapet är radikalt och knappast realistiskt, men har en del poänger. Det rör sig om en uppföljare till den konspiracistiska Zeitgeist: The Movie, och denna heter Zeitgeist: Moving Forward. Mycket sensationalism förstås, lita inte på något de säger utan att kolla upp en mer etablerad källa.

Detta var alltså mina senaste dagar, kommer nog tillbaka med en bloggpost till någon gång. Hejdå så länge!

* Eller vättigare, tycker om vättar

Kommentera

