Min röst. sång och matlagning

Hittade en trevlig låt på Youtube idag och bestämde mig för att sjunga med lite, gör det ibland. Mest för att jag känner att jag bör hålla igång rösten lite. Är ju transsexuell och det kan finnas en risk att jag tappar höjd om jag inte tränar*. Dessutom är det roligt att leka med rösten.

Ett generellt problem jag jar med att sjunga, särskilt när det är en låt jag kan, är ungefär detsamma som jag har med matlagning. Neocortex har en tendens att stänga ned vid dessa sysslor. Eller med andra ord: jag hamnar i en form av flowläge där jag inte behöver tänka aktivt, bara gör. Det känns skrämmande för mig; slapp saken idag, kan inte låten tillräckligt för det.

Tror att det var vad jag ville ha sagt, utöver att det är söndag imorgon så jag ska besöka mina föräldrar på middag igen. God natt!

* Misstänker jag, jag har inte gått röstträning hos logoped, vilket man gör som transsexuell. Vi bedömde det var överflödigt för mig, min tonhöjd på rösten låg vid mitt introduktionsbesök hos logopeden ganska precis på snittet för kvinnor. Å andra sidan har en av de sysselsättningar jag alltid kommit tillbaka till alltid varit att sjunga med i allt svårare (och främst högre) låtar.

Kommentera

