Växter

Nu verkar det som att årets blomstersäsong här kommer börja. Novemberkaktusen var punktlig förra året men är sen i år, har bara sett en liten rosa prick som ska bli till en blomknopp. Har däremot en citrus i fönstret som är överfull med knoppar, kommer troligen börja slå ut i helgen så jag förväntar mig att den ska sprida sin tunga söta doft då. Ytterliggare en av blommorna har knopp, en i djungelkrukan, men den blommar då och då oavsett årstid.

Det kommer alltså blomma ganska kontinuerligt i mitt fönster fram till månadsskiftet maj-juni nästa år när den röda storblommiga kaktusen ger upp, om de beter sig som förra säsongen, men de kan ju ha växlat lite.

Nu är de två växter som står högst på önskelistan för min del passionsfrukt och porslinsblomma; den tidigare för frukten och de vackra blommorna, den senare för den tunga söta doften, älskar blommor med tung söt doft.

Den senaste växten jag har är ett pengaträd (sandkastanj, eller vad det kallades annars, föredrar att kalla det pengaträd). Poängen med ett träd var att minska risken för att det ska kännas instängt, ett problem jag haft med tidigare vintrar i denna lägenhet. Är känslig för syrefattig luft och tycker om att bränna stearinljus, en kombination som kräver träd. Syresättningen fungerar bra, men luften är fortfarande torr, skulle kunna åtgärdas med akvarium, men de är jobbiga att sköta.

Kokar te nu, men ska sova sedan; så god natt!

Kommentera

