Nytt inlägg ^^

Har varit lite zbfyuseayfeywuihfalerig sedan i lördags kväll, så jag har inte skrivit något på bloggen. Men i övrigt mår jag faktiskt ganska bra, försöker kanske rensa bort lite gamla tankebanor. Inte för att jag vill detta, utan för att verkar blivit nödvändigt.

Ska fokusera lite frammåt nu, fick en en massa pengar från en sjukförsäkring igår för min transsexualism. Så jag har som jag misstänkte jag skulle få 50000kr jag måste bli av med till sista december; detta innebär förstås inte att jag ska bränna de på en massa skräp, det är olikt mig, men jag måste se var jag har störst användning för dem.

Vet att det skulle vara korkat av mig att investera pengarna finansiellt, jag har studielån och deflationstrycket är högt. Det är alltså lämpligare att betala av studielån än sådana investeringar. De summor jag har är alltså inte tillräckligt stora för att utgöra ett problem om jag har dem investerade, de kan i och för sig växa till problematiska nivåer.

Bättre placering av pengarna är antagligen saker jag kommer ha användning av: smartphone, köksutrustning etc. Det är förstås uppenbart orimligt att lägga alla pengarna där, men CSN kan få en del av kakan också. Verkar alltså rimligare att investera i min livskvalitet än att sätta pengarna att skräpa någon stans.

Mycket går att köpa över nätet och annat i små butiker inne i stan; det är miljöer jag har ganska lätt för och trivs med. Vad gäller saker som bara säljs i köplador och andra stora varuhus blir problemen större. Behöver köpa hårsnoddar och hårborste till exempel, men finns det ens i en liten butik inne i stan, alls? Handlar till och med min mat över nätet, men jag kanske kan leta på lokala (dyra) ICA efter hårsnoddar, vill helst ha reflexgula utan metallspänne.

Köksutrustning och elektronik kan jag fixa på ett bra sätt. Inredningsgrejor blir svårare, kan ta ett boendestöd och dra till IKEA, kanske kan prova med Rusta också; då kan jag få med större grejer från butiker som vägrar erbjuda hemleverans. Och nej jag har inte bil, har inte råd och är inte intresserad; detta gör att det finns mycket jag inte kan handla utan hjälp. Detta får förstås till följd av att om jag ska köpa ett duschdraperi (exempel) så måste jag ta mig dit det säljs, och de ställerna är av någon anledning köplador som man måste ha bil till.

Ska knåpa ihop en önskelista, som jag publicerar i nästa inlägg, detta blev lite långt.

Kommentera

