MItt generella hälsoläge

Fick idag vinterns första näsblod, kommer troligen ha sådana regelbundet fram till snösmältningen. När det fyser på natten så dras fukten ur luften och det blir torrt, antagligen är det torkan som för näsan att blöda. Idag har jag varit inne hela dagen, så det är inte kylan i sig, den utgör tvärtom ett skydd genom att den får blodkärlen att dra ihop. När lufttemperaturen snabbt stiger samtidigt som det är torrt i luften är risken som störst, detta inträffar främst när jag går in efter att ha varit ute, när jag dricker te, och när jag duschar.

Den lösningen jag vill få till är förstås att skaffa mig ett varmare klimat. Det skulle också hjälpa mot höstsjukan med ont i knäna. Vinterdeppressionen verkar jag slippa i år, troligen för att jag äter D-vitamintillskott, får köra med det oktober till mars varje år tills jag hittar ett soligare klimat.

Skulle kunna söka vård för näsbloden också, får se om jag får svimmningstillbud av blodförlusten igen, hände förra året; då skulle det kännas värt det på ett annat sätt. Det kärl jag hade problem med då kanske mår bra i år. Knäproblemen kan jag antagligen bota genom att klä på benen bättre, särskilt när det är blåsigt; är väldigt köldkänslig så jag använder redan mycket kläder. Fram tills slutet på vintern förra året så hade jag problem med nariga händer, men det släppte efter att jag upptäckte att det försvinner till nästa dag om jag äter en halv påse mandel.

Grejen med att jag pinkar mycket i perioder som jag nämnde för ett par inlägg sedan beror antagligen på teval; jag dricker nästan uteslutande te men byter sort ungefär en gång per dag. Te är urindrivande, olika sorter olika mycket, om jag dricker tre liter urindrivande te en dag blir det mycket pinkande (och mycket popcorn). Så även om jag inte tycker om när kroppen beter sig så har jag egentligen ingen anledning att vara orolig på den här punkten. Har blivit värre senaste månaden efter att jag hittat ett enormt urindrivande oolong.

Detta är alltså mitt generella hälsoläge, det är alltså bättre än vanligt (så här års) för att jag kommit på idén att se efter vad jag kan göra om det är något jag retar mig på.

Kommentera

