Lite privatekonomi

Har funderat lite på min ekonomi idag, särskilt efter att jag blev ombedd av mitt försäkringsbolag att skicka dem kontonummer i ett brev som kom därifrån. Jag har ansökt om att få lite ersättning så antagligen vill de skicka lite pengar, vet inte hur mycket men har en känsla av att det kan bli så mycket att det utgör ett problem.

Jag har fått ner mitt matkonto med c:a 500kr per månad efter att jag slutat kompletteringshandla och bara tar hem mat över nätet. Att jag äter söndagsmiddag hos mina föräldrar kan ha påverkat, men inte så mycket. Den lokala ICA-butiken är helt enkelt ganska dyr.

Har också räknat ut att (nästan) alla mina resor är sjukvårdsresor, men jag betalar nästan 800kr per månad för dem. Det finns som jag förstått det någon form av ersättning man kan få för sjukvårdsresor, så detta borde jag alltså kunna bli av med. Får prata med Försäkringskassan.

1 300 kr per månad och en okänd engångssumma kan få stor effekt på min ekonomi, har inte gigantiska marginaler. Faktiskt så är mitt sparande på 500 kr varannan månad, vilket ungefär motsvarar inflödet av oväntade utgifter. Att öka till ett sparandet på 1 500 kr per månad skulle göra att jag kunde bygga upp en större marginal och göra något för pengarna.

Ett stort ekonomiskt problem är annars att jag inte får ha mer än 25 000 kr på kontot den sista december; om jag har mer får jag inte hela bostadstillägget kommande år. Detta gör att om jag får en stor engångssumma från försäkringsbolaget kan jag plötsligt behöva använda upp en stor mängd pengar på kort tid. Det är troligt att pengarna kommer mycket snart så jag har två månader på mig och jag misstänker att jag kan komma tvingas använda upp 45 000 kr på den tiden. Detta utöver de 10 500 kr per månad jag vanligen använder. Total utgift jag måste budgetera för blir då 33 000 kr per månad; 22 500 kr mer än vanligt. Det är möjligt att jag skickar en present till CSN för att bli av med lite pengar.

Det här börjar likna den gången jag kontaktade CSN för att återbetala alla återkrav. Hade levt på försörjninsstöd och fick en massa retroaktiv aktivitetsersättning och hade plötsligt 30 000 kr extra på kontot, 11 000 kr gick då till CSN. Jag får ibland problem med oväntade inkomster, och de till skillnad från de oväntade utgifterna, är ofta femsiffriga.

Senaste oväntade inkomsterna var i januari i år (totalt 19 820 kr), innan det december förra året (totalt 21 093 kr); skatteåterbäringen räknas också som oväntad inkomst, men den var bara fyrsiffrig. Och så kommer de ett par gånger per år. Men det handlar också om att jag är lite pessimistisk för att lättare kunna bli glatt överraskad.

Kommentera

