Nördprat

Har precis kommit hem från en promenad med en kompis; vi pratade mest fruktätande fladdermöss, spel, och medicin. Hen studerar till läkare i Danmark så det senaste ämnet brukar det bli mycket pratande om när hen är på besök, jag är av en händelse tillräckligt insatt i nästan allt för att kunna ha en insatt diskussion.

I och med att jag ibland är den av oss som vet mest om något som ingår i läkarprogrammet så skapade jag en viss förvåning (i och för sig skämtsam) när jag inte visste i huvudet vad CD84 var för något. Får komma ihåg att studera immunförsvaret lite till, har annars mest intresserat mig av annat, så som endokrinologi, neurologi och näringslära. Som transtjej med aspergers syndrom borde skälen till mina intresseområden vara närmast självförklarande. Har mycket ojämna kunskaper, å andra sidan stora inom många områden.

Det är som alla mina läsare förstår intressant för mig att vara patient, jag kan ifrågasätta en läkare på ett insatt sätt, detta gör att jag har tillgång till den kunskap läkarna jag träffar har; de måste förklara sig ibland. För det mesta är läkarna mycket bra och kunniga.

På ämnena fruktätande fladdermöss och spel höll vi nivån inom rimligare gränser, inte så mycket taxanomi och fladdermussjukdomar, om än en del. Spel var nördigt men mindre så än vad en genomsnittlig spelgeek skulle gett sig på.

Känns bra att prata med en annan nörd ibland, inte sådana där geeks (ämnesspecifik nörd). Lite mer allmänbildning borde väl människor i gemen kunna skaffa sig? Tack för att du läser, och kom ihåg vad CD84 är!

Kommentera

