Laxskinn

Har precis ätit upp det sista av min stora bit gravad lax jag fick hemlevererad i onsdags, tycker om den mesta mat som innehåller rå lax. Jag köper gravad lax i bit, för att få med skinnet, så nu har jag en burk i kylskåpet med rutor av laxskinn så jag kan göra stekt ris med laxskinn senare — en klar favorit i matväg.

Skinnet är den godaste biten på laxen, men äts till skillnad från köttet bäst tillagat, varför laxen behöver separeras. När jag köper laxfilé brukar jag vilja ha med skinnet när jag tillagar den (tillagad lax utan skinn är tämligen meningslös), därför köper jag gravad lax också. Skinnet är segt och oätligt innan tillagning.

Kommentera

