Hösten kommer

Hösten verkar vara här nu, vilket kan beskrivas som det sista jag ville skulle hända. Jag ogillar när det är kallt, och kallt är det när det är kallare än ~20°C. När det är kallt brukar jag stanna inne mer än annars, vilket gör att jag riskerar att bli ensam och uttråkad i större utsträckning än under varmare tider på året. Samtidigt så brukar jag få jobbiga vinterdepressioner med början i oktober, troligen delvis till följd av min D-vitaminbrist.

Jag får uttorkad och narig hud som spricker upp i kylan (~0°C och kallare), stela leder som gör ont, ibland så illa att jag inte kan röra dem (~5°C och kallare, särskillt om det blåser), mycket näsblod (vid starka temperaturväxlingar när det börjar bli torrt av kylan).

Ska äta tillskott av vitamin-D i år, hoppas det fungerar. Knän och armbågar får jag försöka hitta något sätt att hålla varma. Vad gäller näsblod är det värst på hösten, särskilt senhösten, för att bli bättre till våren — det kan bli så illa att jag inte vågar gå ut på grund av risken för plötsliga och kraftiga näsblod, har hänt förut. Under sommaren har jag aldrig haft några av dessa problem, det har länge funnits mycket jag kan göra på sommaren men inte under andra delar av året; klara av sociala situationer till exempel.

Jag är ganska ordentligt orolig för hur jag ska klara höst och vinter i år. Får rapportera på bloggen allt eftersom det blir kallare.

One response to “Hösten kommer

  1. Pingback: Reflektioner om hur jag förändrats | En galen.

Kommentera

