Varför jag misstänker mig vara galen

Jag gör ett försök att skriva det svåraste inlägget jag någonsin försökt mig på, ett av syftena med att jag skapade bloggen var att beskriva de enligt min uppfattning märkliga minnesbilder som dykt upp i mitt huvud. Dessa har jag skrivit om. Vad jag nu tänker skriva om är de för mig mer märkliga aspekterna av detta.

Även om jag idag kan känna mig i princip säker på att jag är genetiskt av delvis japanskt ursprung och även starkt påverkad av japansk kultur så tänker jag inte gå in djupare på varför, jag har funnit japanska etnicitetsmarkörer hos mig och liknande. Vad som istället är intressant är att se vilken del av det japanska samhället jag faktiskt kommer ifrån eller kanske till och med kan anse mig tillhöra.

På grund av ett missförstånd så trodde min biologiska pappa att jag fötts som flicka (jag hade själv klart föredragit om det faktiskt varit så) vilket ledde till att jag skulle lära mig att inte se människor i ögonen. Att titta ner i backen hela tiden och flacka med blicken är en naturlig del av mitt kroppspråk än idag. Ungefär samtidigt som minnena dök upp i huvudet så bestämde jag mig för att jag skulle lära mig att se folk i ögonen, av praktiska skäl, visste plötsligt att mitt beteende i frågan inte var det förväntade. Idag går det i perioder, ibland så tittar jag människor i ögonen, ibland har jag inte lust.

Jag har en tendens att sträcka ut armen och spreta med fingrarna och titta på den när jag pratar med andra, likaså brukar jag hålla upp handleden för munnen med handen nedåtvinklad när jag skrattar eller fnittrar. Dessa kroppsspråksdrag liksom att inte se människor i ögonen är väntat av en japansk prinsessa, och inte av en icke kunglig japan.

Minnena förstärker bilden av att jag skulle ha kunglig bakgrund. Japan har ett flertal kungliga klaner, dessa har dessutom sidofamiljer, så det finns relativt många kungligheter i Japan. Själv skulle jag enligt minnesbilderna tillhöra huvudfamiljen i en av de mer kända klanerna (alltså inte kejsarklanen), en klan som dock löstes upp på 90-talet ungefär samtidigt som min biologiska pappa slutade komma farande till Sverige.

Huruvida jag skulle vara prins, prinsessa, okunglig eller rent av ha någon annan formell titel låter jag vara osagt.

Alla läsare som har koll på japansk samtidshistoria kan förstås peka ut ganska exakt vad det rör sig om för klan, och ni vet att barnen till denna bortadopterades i samband med upplösningen. Själv blev jag i egenskap av pojke bortadopterad till kejsarklanen (kejsaren vågade inte skaffa fler egna barn av skäl jag inte tänker gå in på, och har alltså ingen son) för att möjligen kunna ta positionen som kronprins.

Adoptionen vann inte laga kraft för att jag var svensk medborgare på svensk mark, den kunde inte slutföras om jag inte hamnade i Japan. I och med att jag idag har passerat den japanska myndighetåldern (20 år) kommer den heller inte kunna slutföras. Men varför skulle de vilja ha en transprinsessa för, de är troligen något konservativa? Mina japanska halvsyskon är vad jag förstått det inte kungligheter idag.

Den som har koll borde nu också veta att jag borde fått ett enormt arv. Det fick jag ett, men vägrade ta emot det. Istället gick det till investeringar främst i Sverige och till min personliga säkerhet (svenska myndigheter upplevde sådant som överflödigt). I början sköttes det av japanska motsvarigheten till säkerhetspolisen men det flyttades ganska snart över till japanska hovet (Den trevliga konspirationen).

Och med dessa ord tror jag alla kan förstå varför jag tror mig vara galen, verkar mer troligt än att jag är kunglig, rent statistiskt. En av de viktigaste anledningarna varför jag skriver detta inlägg är för att skapa reaktion (från Den trevliga konspirationen i första hand), har en känsla av att de v’ntat på att jag ska ta upp ämnet.

Kommentera

