Analys av min bloggstatistik

Jag har kollar runt i statistiken till bloggen ibland och försöker tolka den, försöker förstå vilka inlägg som blir lästa. Bland de saker jag lagt märke till är att de som kommer in till bloggen gjärna läser flera inlägg, detta gör att en enda besökare inte sällan laddar in tio inlägg att läsa vilket ger stort utslag i statistiken. När (om) bloggen blir äldre kommer jag troligen se denna tendens minska då lägre andel av besökarna blir förstagångsbesökare, vilket bör ge ett mindre och jämnare inflöde av sidladdningar.

Inläggens popularitet verkar inte ha mycket att göra med när jag har skrivit dem, ett nyskrivet inlägg verkar inte vara populärare än ett äldre inlägg, något som gör att nyskrivna inlägg har hunnit akumulera färre läsningar.

Inlägg som fokuserar på mig, och hur jag känner, verkar bli populärare än mer neutralt vinklat vardagsbloggande eller bloggande om andra ämnen (Varana t.ex.). Mina fyra mest lästa inlägg är, i ordning: Ett försök att komma tillbaka, Den trevliga konspirationen, Minnebilder som förvirrar[sic!], och Mina märkliga personlighetsförändringar. Därför försökte jag att återskapa den effekten med ytterliggare inlägg som fokuserade på jag och mina inre upplevelser i Mina minnesbilders bakgrund, särskilt fokus försökte jag rikta på de minnesbilder som rusat in i mitt huvud. Projektet verkar misslyckas, men det är förstås möjligt att det tar ett tag för det att komma igång bara.

Nu ska jag gå och koka en kopp te och fundera på vilka nya ämnen jag ska ta upp i bloggen nästa gång. Vill ju ha en varierad blogg.

Kommentera

