Release Candidate av KDE installeras här hemma

Jag vet att jag inte ska skriva detta, det kallas bristande målgruppsanalys. Jag behöver inte en skock tråkiga nördar som läser bloggen, så kom ihåg att denna är tänkt som vardagsblogg, och nördigheter ingår som en del av min vardag. De flesta som läser vardagsbloggar kommer inte att förstå detta.

Sedan åtta år är jag en flitig användare av Gentoo Linux, och har ständigt återkommit till KDE, en överlag trevlig skrivborsmiljö. Idag är det dags att uppgradera till KDE 4.9 rc1. Jag kör redan en beta av KDE 4.9 så jag tror inte på några dramatiska förändringar.

Skrivbordsmiljön har den senaste tiden blivit bättre efter den djupa svackan efter de lägre versionerna av KDE 4.X och fungerar idag riktigt bra. Själv använder jag en kraftigt nedbantad hemmasnickrad variant, så som man gärna gör som Gentoo-användare. Jag känner inte till så mycket om buggarna i diverse tråkiga GUI-program med begränsat användningsområde (så som filhanteraren Dolphin, jag använder Yakuake och Bash för filhantering). Men KDE kan numera anpassas till mina behov på ett tillfredsställande sätt.

En viktig anledning för att jag valt KDE är att många trevliga program är anpassade för skrivbordsmiljön. Viktiga program för mig är utöver nämnda Yakuake, även Kmymoney, Kopete, Amor, Filelight med flera som är avsevärt bättre än motsvarande program som inte kräver KDE. Plasma är också mycket trevlig. Kwin tycker jag inte lika mycket om, använde länge Compiz Fusion istället men nya versioner av Compiz har inte kommit in i Gentoo på önskvärt sätt, samtidigt som Kwin stadigt blivit bättre.

Jag har inte så stor koll på de mindre avancerad skrivbordsmiljöerna men min uppfattning är att KDE idag återtagit sin possition som en av de absolut bästa skrivbordsmiljöerna både för normalanvändaren och för nörden. Även om nördar överlag har starka åsikter om saken.

 

Kommentera

